نویسنده : حسن یوسفی اشکوری
موضوع : پاسخهایی برای اندیشیدن
ردیف : شماره ۳۸
پرسش :
من فکر میکنم هر عمل هر انسانی به همراه نیت آن عمل مانند بذریست که در زمین کاشته میشود و این بذر روزی ثمر میدهد و آن روز میشود روز قیامت و روز دین آن فرد و عمل و نیتش. نظر شما چیست؟
پاسخ :
گرچه مفهوم قیامت و معاد در ادیان موضوع پیجیدهای است و تحلیل درست آن کار دشواری است و هیچ نظریهای در این باب قطعاً نظریه تمام و آخرین نیست اما من در مجموع تصور میکنم قیامت «حالت» است و «کیفیت»، و نه «مکان» و «زمان» معین در خارج از وجود آدمی. از اینرو کم و بیش با نظر شما موافقم. موفق باشید
پرسش :
این گونه که بنده فهمیدم تمام این حالات را تغییرات درونی و حالی در درون آدمی میدانید. درست است؟
پاسخ :
بله. هرچند میتواند در پایان عمر آدمی نیز مطرح باشد. بدینمعنا که در پایان کارنامه نهایی تنظیم میشود. البته این در صورتی است که به تداوم حیات پس از مرگ ولو از نوع دیگر (مثلا روحانی) معتقد باشیم. ممنون
پرسش :
میشود حیات روحانی را همان ادامه اثر اعمال و نیات نامید؟
پاسخ :
واقعیت این است که عالم پس از مرگ برای ما ناشناخته است. تا کنون عمدتا از طریق ادیان (به ویژه دین زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام) مسئله حیات پس از مرگ و در تدوام آن رخداد قیامت و حساب و کتاب و بهشت و جهنم البته در اشکال مختلف مطرح شده و ما هیچگونه امکانی برای تحقیق در این زمینه نداریم. چنان که بوعلی سینا نیز تصریح میکند که دلیل فلسفی و عقلی محض برای وقوع قیامت نداریم و فقط به دلیل این که پیامبر صادق گفته به اعمتاد خبر او بدان ایمان داریم. در هرحال من خود به تداوم حیات اعتقاد دارم هرچند نمیتوانم تصور روشنی از چند و چون آن و مرحل آن داشته باشم. اما به هر شکل باشد قطعا تداوم حیات آدمیزاد با همان نتایج و پیامدهای طبیعی و قهری اعمال در حیات جسمانی و زمینی همراه خواهد بود. گفتنی است که تداوم حیات پس از مرگ ظاهراً با بقای روح یعنی روح مجرد پس از جدایی از تن ممکن میشود. اما میدانیم که راز روح هنوز گشوده نیست و در این که روح مستقل از تن وجود دارد یا نه محل گفتگو و مناقشه است ولی من شخصا تا این لحظه قانعام که روح مجرد وجود دارد. با سپاس
تاریخ انتشار : ۶ / اردیبهشت / ۱۳۹۲
منبع : سایت حسن یوسفی اشکوری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ