مقالات رحمانی سال ۱۳۸۸
11_02_2010 . 17:13
#15
مرحله ايران چيست؟



نام مقاله : مرحله‌ی ايران چيست؟

نویسنده : تقی رحمانی

موضوع : _____


روشنفكر شيفته كلام و بحث است و در وادي نظر مي‌تازد، روشنفكر ايراني وارث تمدن غني شعر و ادب است و ‏تمدن ايراني با شعر شاخص مي‌شود. به‌عبارتي ايرانيان معتقدند كه تا مرد سخن نگفته باشد، عيب و هنرش نهفته ‏باشد. پيوند ادبيات و فكر بدون عرصه عمل، ايده‌هاي ذهني را به اوج مي‌برد. عدم ميدان كنش و فعاليت عملي كه ‏حكومت‌ها بر سر راه روشنفكران ايجاد مي‌كنند، قدرت تخيل آنان را در آسمان‌ها به اوج مي‌رساند و نظريه‌هاي ‏معطوف به ايده يا انتزاع، آنان را در خود مي‌گيرد. ‏

بر همه اين مسايل اگر پارادايم‌هاي زمانه را لحاظ كنيم ديگر نور علي نور مي‌شود. به‌عنوان نمونه اگر در پارادايم ‏سوسياليسم باشيم، روشنفكر ما سوسياليسم را با مذهب و آزادي تمام مي‌خواهد و با روش ديالكتيك اين ايده ‏پردازي‌ها را انجام مي‌دهد. اگر در پارادايم دموكراسي‌خواهي باشيم با ديد انتزاعي فلسفي و روش آناليز، به ناب ‏خواهي مي‌رسد.‏

در مجموع، جريانات روشنفكري ما كه بر فعالان سياسي و دانشجويي اثر مي‌گذارند، اين نوع ويژگي‌ها را دارند. ‏در ميان مسلمانان و لائيكها مي‌توان چنين روشنفكراني را فراوان نشان داد كه در دوران سروري خود، چگونه در ‏ايده پردازي آرماني و ايده پردازي انتزاعي تا بي‌كران‌‌ها رفته‌اند، اما در عمل در تجويز موقعيت مناسب زمانه ‏چندان كامياب نبوده‌اند. اگرچه تلاش صادقانه داشته و برخي جان شيرين بر سر اين تلاش گذاشته و جمعي زندان‌ها ‏و عده‌اي محروميت‌ها كشيده‌اند. اما چرا همين روشنفكر وقتي در مرحله تجويز قرار مي‌گيرد حتي با وجود ‏پرداخت جاني، قادر به تعيين مرحله جامعه نيست.‏

در اين مورد چند مثال مي‌زنم. "حيدر خان عمو اوغلي" انسان بزرگي است وي به دنبال تحقق آرمان انساني ‏سوسياليسم در جامعه ايران است اما در مشهد با تنها فردي كه مي‌تواند گفتگو كند يك سرمايه‌دار است، البته واژه ‏سرمايه‌دار براي آن مشهدي شايد تا حدي گزاف باشد. همين حيدرخان به‌عنوان نمادي از جريان روشنفكري مطرح ‏در مشروطيت در مرحله انقلاب دچار خطاي فاحش مي‌شود و نيز قادر نيست در جريان جنبش جنگل، جريان ‏افراطي را در مواجه با ميرزا مهار كند. مرحله انقلاب مشروطه، مهار قدرت بي‌حد و حصر بود، نه جمهوري، نه ‏جمهوري دموكراتيك. ‏

با اين وضع روشنفكري فعال زمانه در نهضت ملي چه رفتاري را پيشه كرد؟ روشنفكري تئوري‌دار در دو وجه ‏نهضت ملي و منتقد آن صف‌بندي كرد. خليل ملكي و برخي از جريان‌هاي مذهبي معتقد به مرحله حمايت از ‏سرمايه‌داري ملي و نماينده آن بودند. اما گرايش غالب روشنفكري، منتقد نهضت ملي شد و حزب توده به‌عنوان ‏نماينده اين گرايش عمل كرد. نقد روشنفكران بعدي به حزب توده اين شد كه چرا حزب بر سر مرحله انقلاب ‏دموكراتيك مقابله جدي نكرد و نه اين‌كه چرا در تشخيص مرحله جامعه نادرست عمل كرد. ‏

در ازاي همين نقد بود كه در سال 1358 هم نماينده فدائيان و هم نماينده مجاهدين اعلام كردند كه بورژوازي ملي ‏توان ادامه انقلاب را ندارد. پس فاز دموكراتيك به رهبري روشنفكران، كارگران و زحمتكشان ممكن مي‌شود و ‏مي‌بايست در قالب يك جبهه فراگير با حضور انقلابيون عملي شود. اين جريانات علت شكست مشروطه و نهضت ‏ملي را نداشتن ايدئولوژي مناسب انقلابي، سازمان منسجم و فراگير دانستند.‏

اما آيا اين مرحله سنجي درست بود؟ جامعه ما مستعد تحول دموكراتيك به رهبري روشنفكران و زحمتكشان بود، ‏البته برخي فقط رهبري طبقه كارگر را مي‌پذيرفتند. تأسف بار اين بود كه رهبران اين دو جريان در سال بعد به ‏جاي تشكيل جبهه فراگير در برابر هم قرار گرفتند. اين مرحله سنجي در سال 1358 باب زمانه بود و تا 1370 ‏دلبري داشت.‏

در دوران اخير مرحله سنجي، به‌دليل تغيير پاراديم از تحول دموكراتيك و سوسياليستي به ايده انتزاعي ناگهان ايده ‏جمهوري‌خواهي ناب تغيير يافته و اين ايده دلبري دارد. پيروان اين ايده كه به‌طور عمده ضد ماركسيست هستند و ‏در نقد چپ‌ها بي‌پروا، بايد توجه داشته باشند كه جمهوري‌خواهي با كدام اقشارباني، با چه قدرتي و با كدام سازمان ‏و حزب و تئوري مناسب محقق مي‌شود. به عبارتي اين ايده ناب‌خواهي روشنفكري چندان عملي نمي‌نماياند و بايد ‏توجه داشت كه شجاعت در نقد راهبرد گذشته نيست بلكه صواب در عملي كردن ايده‌هاي ممكن است.‏

به‌نظر مي‌رسد كه سخن گفتن از مرحله ايران مسأله مهمي است. بدون اجماع كلي در مورد اين مرحله كه اقدامات ‏و اعمال جريانات را در يك راهبرد به خط مي‌كند، قافله آزادي و عدالت تا به حشر لنگراست. چرا كه تعيين مرحله ‏ايران، امري ايدئولوژيك، آرماني و انتزاعي نيست. بلكه ايدئولوژي، آرمان و انتزاع بايد كمك كند كه اين مرحله ‏تشخيص داده شود و براي آن راه‌حل ارايه شود نه اين‌كه اين عوامل، مرحله ايران را تعيين كنند.‏

از همين روي آيا مرحله ايران در انقلاب مشروطه، تحول راديكال سوسياليستي يا ايجاد جمهوري دموكراتيك بوده ‏است؟ مرحله ايران در نهضت ملي، مرحله رهايي بخش خلقها و جمهوري دموكراتيك بوده است؟ مرحله ايران در ‏انقلاب اسلامي، مرحله جمهوري دموكراتيك يا سوسياليستي بوده است؟ در دوران اصلاحات مرحله ايران ‏جمهوري ناب بوده است؟

تحميل آرمان، ايده و انتزاع بر واقعيت جامعه ايران امري نادرست است. مرحله ايران چيست؟ دموكراسي‌خواهي ‏از طريق تقويت جامعه مدني و قانونمند كردن حكومت.‏

اما چگونه مي‌شود حكومت را در ايران قانونمند و پاسخگو كرد. اين مرحله شايد چندان آرماني نباشد اما بي‌گمان ‏درست‌ترين مرحله‌سنجي در تاريخ صدساله ماست. بايد پذيرفت كه هر گونه پرسش مرحله‌ايي، موجب پيشرفت ‏نمي‌شود بلكه جامعه را در راه آزادي دچار معضلات عديده‌اي مي‌كند. پس بايد مرحله را درست تشخيص داد تا ‏دچار دور حلزوني نشد. ‏

حال به شكل تمريني از خود مي‌توانيم بپرسيم، از نيروهاي اپوزيسيون، اصلاح‌طلبان حكومتي و نهادهاي مدني ‏بپرسيم مرحله فعلي جامعه چيست؟

پاسخ من به‌عنوان يك نظر اين است كه اگر شكاف استبداد و آزادي مرحله دموكراسي‌خواهي است، مرحله جامعه ‏ما تقويت جامعه مدني است. تقويت احزاب در اين مرحله در الويت نيستند چرا كه امكان و قدرت تقويت خود را ‏جداي از جامعه مدني ندارند. با اين اوصاف نيروهاي اپوزيسيون بايد در جهت تقويت جامعه مدني حركت كنند و ‏در انتخابات دهم با چنين ديدي موضع‌گيري كنند و شركت، عدم شركت و سكوت خود را با توجه به تقويت جامعه ‏مدني ملاك بگيرند. اصلاح‌طلبان حكومتي به‌جاي انديشيدن به كانديداي خاص خود، به كانديداي واحد و مؤثر ‏بينديشيند تا جايگاه خود را در حاكميت حفظ كنند. و بالاخره نهادهاي مدني خواسته‌هاي خود را شفاف بيان كنند. ‏


تاریخ انتشار : ۰۰ / ـــــ / ۰۰۰۰

منبع : سایت نیروهای ملی ـ مذهبی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : . بار / شروین
.


پیام‌های داخل این موضوع
مقالات رحمانی سال ۱۳۸۸ - توسط shervin - 23_12_2009 . 16:53
مادران درد و انتظار - توسط shervin - 10_02_2010 . 04:56
نقش ابوذری دکتر ما - توسط shervin - 10_02_2010 . 13:09
پس زیرکی باید، یاران! - توسط shervin - 11_02_2010 . 05:14
جامعه‌محوری جنبش سبز - توسط shervin - 11_02_2010 . 05:22
این سه نهاد دوش به دوش - توسط shervin - 11_02_2010 . 16:54
مرحله ايران چيست؟ - توسط shervin - 11_02_2010 . 17:13
شانزدهم آذر چگونه؟ - توسط shervin - 15_02_2010 . 11:57
راه سبز امید، چگونه؟ - توسط shervin - 15_02_2010 . 12:36
نفت و دموکراسی - توسط shervin - 15_02_2010 . 18:07
کیوان را عشق است - توسط shervin - 15_02_2010 . 18:14
توسعه جنبش سبز - توسط shervin - 15_02_2010 . 18:53
عدالت در اجراي مجازات - توسط ehsan - 13_11_2010 . 02:09
ديگري هم حق دارد - توسط ehsan - 13_11_2010 . 02:10
بعدش چی؟ آيا می‌مانيم؟ - توسط ehsan - 20_01_2011 . 20:17
تاملی در مباحثه دو فقيه - توسط ehsan - 20_01_2011 . 21:54
ایران مدنی کدام است - توسط shervin - 26_11_2012 . 00:55

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: