پاسخ از : نگاهِ نو سوال از : جنابِ م.ع.م جلسه پنجم _ سوال ۱
پرسش :
در حالِ حاضر، نگاهِ ضدِ غربی و دشمنستیزانهای، که روحانیتِ شیعه، ملتزمِ به نظریهی ولایتِ فقیهِ آقای خمینی، یعنی همین روحانیتِ وابسته به حکومت، که در تریبون های نمازِ جمعه، در خطبههایی بر علیهِ دشمن خارجی، به عنوانِ دشمنانِ دین و اعتقاداتِ مردم، مطرح می کنند، میتواند شبحی از تشیعِ علویِ موردِ اعتقادِ شریعتی باشد؟ در حالی که، میبینیم، بخشِ عمدهای از بدنهی روحانیتِ سنتی، این گرایشاتِ دشمنستیزانه را کمتر دارند، مثلِ آیتالله وحید خراسانی، که از مراجعِ سرشناس هم هست، و همچنین آیتالله صانعی، که اتفاقاً میانهی آنها هم با حکومت چندان خوب نیست. آیا میتوان این طیف را به تشیعِ صفوی نزدیکتر بدانیم؟ آیا مقصود از تشیعِ علوی همان اسلامِ سیاسی است؟
پاسخ از : نگاهِ نو سوال از : جنابِ آلفا جلسه پنجم _ سوال ۲
پرسش :
دکتر، در سخنرانیهاشون، بارها و بارها، رجوعِ به تاریخ رو، پیشنهاد میکنند. برای مثال، ما رو به شناختنِ معرفتِ علی تشویق میکنند. در صورتی که، تاریخ، بازیچهی دستِ انسانهاست، و هزاران روایتِ مختلف وجود دارد، مبنی بر وقوعِ اتفاقی در هزار سالِ پیش، و هر پادشاه و زمان و حکومتی، هرگونه که خودش خواسته، تاریخ را به مردماناش رسانده. برای مثال، همین جمهوری اسلامی، دربارهی پهلوی. پس، منطقی فکر کنیم، طیی ۱۴۰۰ سال، تاریخ، بینهایت شاخه به خود گرفته، و اصلاً قابلِ اعتماد نیست. پس، با این وجود، دکتر در این زمینه، چگونه از تاریخ استفاده کردهاند؟
پاسخ از : نگاهِ نو سوال از : جنابِ حامد جلسه پنجم _ سوال ۳
پرسش :
شریعتی در کویر جملهای از آندره ژید نقل میکند: "بکوش! تا عظمت، در نگاهِ تو باشد، نه در آنچه بدان مینگری"! شریعتی این جمله را رد میکند، و مشروط میپذیرد. لطفاً در این باره توضیح دهید.
پاسخ از : نگاهِ نو سوال از : جنابِ کامرانی جلسه پنجم _ سوال ۶
پرسش :
میخواستم دربارهی رابطهی حاکمیتِ "دموکراسیِ سکولارِ شورایی"ی مدنظرِ شریعتی، با "ایدئولوژی اسلامی"ی مطرحشده توسطِ او، توضیح بدین. اصولاً برای داشتنِ این نوع حاکمیت، نیازی به معتقد بودنِ به ایدئولوژیِ اسلامی، در افرادِ منتخب، هست؟ سپاس