پاسخ از : نگاهِ نو سوال از : جنابِ مهر جلسه هشتم _ سوال ۲
پرسش :
دکتر شریعتی، چطور تونست، در کتابِ بازگشتِ به خویشتن، برای این که، اسلام رو عاملِ پیشرفت بدونه، تاریخِ باستانِ ایران رو، با اون همه آثار و بقایا، زیرِ سوال ببرد؟ آیا اگر دین، در این حد، عاملِ پیشرفته، پس این همه کشفیاتِ دانشمندانِ یهودی و مسیحی رو، باید به پای قدرتِ مسیحیت و یهود بنویسیم؟!
پاسخ از : نگاهِ نو سوال از : جنابِ مهر جلسه هشتم _ سوال ۳
پرسش :
دکتر شریعتی متنی دارند با این مضمون که: فیلسوفان، پفیوزان تاریخند! سوال من اینه که، آیا از نگاهِ ایشان، هگل و دکارت و....، چون ایدئولوژی نداشتند، و مبارزه سیاسی نکردند، پفیوزند؟!
پاسخ از : نگاهِ نو سوال از : جنابِ آرش جلسه هشتم _ سوال ۴
پرسش :
نگاه عزیز! میگویند: شریعتی، "معلمِ انقلاب" بود و نمادِ "اسلامِ انقلابی"، و مطهری، "معلمِ نظام" بود و نمادِ "انقلابِ اسلامی" و "حکومت اسلامی". اما، چرا ناقدینِ انقلابِ اسلامی، و حکومتِ اسلامی، جهتِ آسیبشناسیِ انقلاب، همواره، نوکِ تیزِ حملاتِ خود را، متوجهِ شریعتی میکنند.
آیا این رویکردهای نقادانهی غیرِ واقعبینانه، منجر به آن نمیشود که، انقلاب و تحولاتِ بنیادین، و نیز اسلامِ انقلابی، به مراتب، بیشتر از انقلابِ اسلامی و حکومتِ اسلامی، موردِ نقد و ارزیابی قرار گیرد؟!
پاسخ از : نگاهِ نو سوال از : جنابِ سینا جلسه هشتم _ سوال ۵
پرسش :
تفاوتِ بینِ دو مولفهی عرفان و آزادی، در آرمانِ "عرفان _ برابری _ آزادی" چیست، و چرا شریعتی اگزیستانسیالیسم را در کادرِ مولفهی "آزادی"، و اومانیسم را در کادرِ مولفهی "عرفان" مطرح میکند؟
پاسخ از : نگاهِ نو سوال از : جنابِ سیلاوی جلسه هشتم _ سوال ۶
پرسش :
چرا بعد از۴۰ سال از وقوعِ انقلاب، تا به حال، نهضت و جریانی قدرتمند، به نامِ شریعتی، در بینِ طبقهی روشنفکرِ جامعه، شکل نگرفته است. در حالی که، جنبشِ سبز و اصلاحطلبان، با این عمرِ کوتاهشان، هوادارانِ زیادی در اقشارِ مختلفِ جامعه، برای خود، جمع کردهاند؟