سازمان آرمان مستضعفین
01_04_2010 . 18:09
#1
سازمان آرمان مستضعفین
پیروان شریعتی





دوستان گرامی!
منتظر دریافت اطلاعات شما در این مورد هستیم.



ـــــــــــــــــــــــــــــــ
.
18_06_2010 . 17:20
#2
سازمان آرمان مستضعفین
دوستان گرامی!

از گروه آرمان مستضعفین، کتاب‌های اسکن‌شده، و با فرمت پی دی اف، در سایت پویا قرار دارد، که می‌توانید از آن استفاده کنید.

مقالات و کتاب‌های مربوط به این گروه را می‌توانیددر این آدرس (که متاسفانه تعطیل شده است) و نیز در این سایت هواداران آرمان مستضعفین ببینید.

موفق و پیروز باشید.


تاریخ انتشار : ۲۸ / خرداد / ۱۳۸۹
ویرایش : یک بار / شروین
.
26_06_2010 . 21:52
#3
سازمان آرمان مستضعفین
سلام
چرا سایت شورای سوسياليست‌های مسلمان در ليست شما وجود ندارد؟
آیا به خاطر شعار سرنگونی‌ی آن‌ها است، یا شما فقط آن‌هائی را که فکر می‌کنيد درست است!!!!! در تالار درج می‌کنید.
با تشکر


تاریخ انتشار : ۵ / تیر / ۱۳۸۹
ویرایش : یک بار / شروین
.
26_06_2010 . 22:47
#4
سازمان آرمان مستضعفین
دوست گرامی!

ما تمامی گروه‌های شریعتی را در این بخش معرفی خواهیم کرد، اما، متاسفانه، فرصت و اطلاعات لازم را در این مورد نداشتیم.

ما بخش مربوط به شورای سوسياليست‌های مسلمان را ایجاد کردیم، و اگر شما اطلاعاتی درباره‌ی این گروه دارید، آن اطلاعات را در آن بخش قرار دهید.

ما نظرات همه‌ی دوستان، منتقدان، مخالفان، و حتی دشمنان شریعتی را در این تالار قرار داده‌ایم، و تنها، از آوردن نظر تمسخرکنندگان، خودداری کرده‌ایم، بنابراین، این گفته‌ی شما، که "تنها به معرفی‌ی آنان که فکر می‌کنید درست است!!" می‌پردازید، چندان منصفانه به نظر نمی‌رسد.

در ضمن، اگر ما به موضوعی توجه نکرده‌ایم، شما می‌توانید موضوع را مطرح کنید، و در پیشبرد آن ما را یاری کنید.

از توجه شما متشکریم.


تاریخ انتشار : ۵ / تیر / ۱۳۸۹
.
27_06_2010 . 23:30
#5
شورای سوسياليست‌های مسلمان
سلام

منظور من تمسخر نبود. چون از ديدگاه‌تان مطلع هستم و آنچه را که مي‌بينم بر اساس ديدگاه شما است. البته برای من به عنوان يک نظر قابل احترام است. و من بر اساس ديدگاه شما سئوال کردم. و منظور من هم اين است که، تالار تبديل شود به ديدگاه‌های مختلف. ولی، بايد سعی شود، جايگاهی برای کسانی نشود که از درون و بر اساس دیدگاه‌هائی که نسبت به شريعتی دارند، تبديل شوند. در آن صورت، هر چند شما دوستان تلاش می‌کنيد تا گفتمان آزاد ايجاد کنيد، نيروی شما به هدر می‌رود. چون من با یکی دو تن از دوستان آشنا هستم، و مي‌دانم که آدم‌های فعالی هستند، و برای مردم و اين خط دل می‌سوزانند. موفق باشيد.

آدرس شورای سوسياليست‌های مسلمان


تاریخ انتشار : ۶ / تیر / ۱۳۸۹
ویرایش : یک بار / شروین
.
27_02_2011 . 01:22
#6
سازمان آرمان مستضعفین
آیا سازمان مستضعفین گروه‌های فوق را رهبری می‌کند؟

۱. تشکیلات بسیار ضیفی دارید، و محتوا بدون غالب موفق نیست. این تجربه را من در سال ۵۷ تا ۶۰ دارم. این بی‌توجهی افت بزرگ در یک حرکت درازمدت است. دوستان! چگونه می‌توانید خوداگاهی بدهید، وقتی قادر نیستید آن ارتباط لازم را فراهم کنید. در غیر این صورت در بین یک عده خاص به گردش در می‌آید.

۲. سعی شود با افرادی قدیمی ارتباط برقرار شود، زیرا که، هر موقع از گروه‌های شریعتی کمک خواستم، بی‌جواب ماند، امیدوارم این بار چنین اتفاقی نیافتد. / درویش


تاریخ انتشار : ۷ / اسفند / ۱۳۸۹
ویرایش : یک بار / شروین
.
04_03_2011 . 12:29
#7
هواداران سازمان رزمندگان پیشگاممستضعفین
آیا سازمان تمام کتاب‌هائی که تا سال ۶۰ به چاپ رسانده، همین‌هائی است که ما در سایت‌ها مشاهده می‌کنیم.


تاریخ انتشار : ۱۳ / اسفند / ۱۳۸۹
ویرایش : یک بار / شروین
.
04_03_2011 . 18:00
#8
سازمان آرمان مستضعفین
با سلام.
تقریباً می‌توان گفت که اکثر کتاب‌ها و جزوات انتشار داده‌شده توسط سازمان رزمندگان پیشگام مستضعفین ( آرمان مستضعفین) در سایت پویا به صورت اسکن‌شده (پی‌دی‌اف) موجود است. و بعضاً این مقالات از نشریات آرمان و آوا دوباره تایپ شده‌اند. بعضی از جزوات در این سایت وجود ندارند، و امیدوارم کسانی که دسترسی به این جزوات دارد بتوانند این آرشیو را کامل کنند. (هم‌چون: فوق‌العاده‌ی نیمه‌ی شعبان، فوق‌العاده‌ی پاسدار، چه نیازی به حرکت شریعتی شماره‌ی ۱ و ۲، تحلیلی از سیستان و هرمزگان و...) / موفق و پیروز باشید.


تاریخ انتشار : ۱۳ / اسفند / ۱۳۸۹
ویرایش : یک بار / شروین
.
12_03_2013 . 18:51
#9
گروه آرمان مستضعفین
نویسنده : رسول جعفریان

موضوع : درباره سازمان آرمان مستضعفین


گروه آرمان مستضعفین(۱)، براساس آنچه در آرم آن آمده، در تابستان سال ۱۳۵۵ش بنیاد گذاشته شده؛ ولی بیشتر، پس از انقلاب در سال‌های ۵۸ و ۵۹ به فعالیت فکری پرداخت. از رهبران اصلی این گروه فردی به نام محمد باقر (حسین) برزویی (از اهالی فسا) بود که از پیش از انقلاب در فعالیت‌های فرهنگی شرکت داشت و پس از شیفتگی نسبت به شریعتی و تا حدی تاثر از آثار فرقانی‌ها، خود با همکاری جمعی دیگر، فعالیت مستقلش را آغاز کرد. فعالیت این گروه تا سال ۶۰ ادامه داشت. در جریان روی آوردن منافقین به جنگ مسلحانه، در این سازمان نیز انشعابی روی داد. بسیاری از آنان در بهمن ۶۰ دستگیر شدند؛ برخی نیز به خارج کشور رفتند.(۲)

این گروه در عین حال که در کلیت اندیشه و متد، مواضع فکری فرقان را داشت(۳)، همانند فرقانی‌ها به برخورد فیزیکی با روحانیت معتقد نبود؛ به عکس تاکید می‌کرد که می‌بایست با روش شریعتی با روحانیت برخورد کرد(۴)؛ یعنی باید مردم را از آنان گرفت؛ نه آنان را از مردم.(۵) برای این گروه، درست همانند فرقانی‌ها، تفکر دینی روحانیت به هیچ روی مقبولیت نداشت، چرا که به نظر اینان «اسلام دگماتیسم حوزه، به هیچ روی صلاحیت و شایستگی آن را ندارد که به عنوان علم مبارزه وارد صحنه‌ی اجتماع شود و توده‌ها را به دنبال خود کشیده و خط‌مشی‌ها و ایده‌آل‌های انسانی- اجتماعی را برای آن‌ها تبیین نماید. اسلام دگماتیسم، علم مبارزه و علم زندگی و حرکت نیست بلکه... عامل سکون و جمود و انحطاط فکری و فرهنگی توده‌هاست.» نویسنده‌ی همین نوشته، با استثناء کردن امام خمینی قدس سره و طالقانی می‌نویسد : «اسلام حوزه‌ای، توانایی آن را ندارد که خمینی بسازد، بلکه تنها ساختن خویی‌ها و شریعتمداری‌ها از عهده‌ی آن برمی‌آید.»(۶)

عناصری که در این سازمان فعالیت داشتند، طی دو سال، جزوات عقیدتی و سیاسی متعددی منتشر کردند که برخی از آن‌ها عبارت بود از : وحی (جلد اول)، هجرت بستری که از بعثت عاشورا آفرید، خلق کرد ایران(۲ جلد)، پیام مستضعفین، مجموعه‌ی مقالات که همه‌ی آن‌ها در نشریه‌ي آرمان چاپ شده بود. لیله‌القدر مرحله‌ي ارزش آفرین تقدیر ساز و شماری جزوه‌ی دیگر. بیشتر این‌ها، بیش از آنکه مطلب علمی باشد، عبارت‌پردازی بود. در عین حال که کوشش می‌شد تا از برخی از اشتباهات گروه‌های دیگر پرهیز شود(۷)، اما خود این تفکر هم اساس استوار و تعریف شده‌ای نداشت. زیاده‌نویسی از یک سو، و ادعای اصلاح‌گری در همه‌ی زمینه‌های دینی، مذهبی و سیاسی و تاریخی- اعم از صدر اسلام تا دوره‌ی معاصر- از سوی دیگر، دامنه‌ی کار آنان را به قدری توسعه داده بود که عملا امکان اظهار نظر تخصصی در آن‌ها وجود نداشت. علاقه‌ی آنان به تفکر شریعتی در جزواتی مانند گامی فراپیش در راه بارور ساختن متد هندسی او و جزوات چه نیازی به حرکت شریعتی کاملا آشکار است. این آثار نشان می‌دهد که ارتباط فکری آرمان با اندیشه‌های شریعتی بسیار گسترده بوده و در این زمینه، حرکت اینان به هیچ روی با حرکت فرقان یکسان نبود. در این جزوات تصریح شده بود که بنای آن را دارند تا متدهای اسلام‌شناسی شریعتی را مبنای کار خود قرار دهند. (۸)


پاورقی :

۱. این عنوان، نام نشریه‌ي آنان است و نام اصلی گروه «سازمان رزمندگان پیشگام مستضعفین ایران» بوده.

۲. با توجه به منابع موجود طبعا در این باره باید تحقیق بیشتری صورت گیرد.

۳. ارتباطی میان این دو گروه وجود داشت و شاهد آن اینکه، یکی از نوشته‌های آرمانی‌ها با نام «دشمنان بشر» که در سه جلد چاپ شده بود، پیش از چاپ در اختیار گودرزی قرار گرفت. وی بر آن حاشیه زده، که با همان حواشی چاپ شد.

۴. به نظر می‌رسد فرقانی‌ها بجز آنچه که در قصه‌ی تشیع علوی و صفوی و ماجرای روحانیت تحت تاثیر دکتر بودند، در بقیه موارد بی‌دلیل ادعای پیروی از شریعتی را داشتند؛ چرا که نه افکارشان و نه روش سیاسی آنان، تناسب چندانی با افکار شریعتی نداشت. گروه آرمان ارتباط نزدیک‌تری با افکار شریعتی داشت.

۵. چه نیازی به حرکت شریعتی، دفتر دوم، ص ۴۹ نویسندگان این اثر، مواضع شریعتی را در قبال روحانیت تحلیل کرده و در نهایت می‌کوشند تا آخرین دیدگاه‌های وی را درباره‌ی روحانیت، محک و معیار قرار دهند. طبعا تکیه‌ی آن‌ها بر تحلیلی است که دکتر در این اواخر براساس کتاب حسن و محبوبه دارد و روحانی و خان و ژاندارم را در ده که مصداقی از شهر و کشور اسلامی است، همراه هم می‌بیند. (همان، ص ۷۷-۷۸) شبیه همین مطالب در جزوه‌ي «تخصص» دکتر نیز آمده که در کتاب پیشگفته از آرمانی‌ها، (ص۵۰-۵۲) همان مطالب نقل و مورد استناد قرار گرفته است.

۶. طالقانی سنگری که مستضعفین از آن بر امپریالیسم ـ ارتجاع شوریدند، ص۴۳.

۷. برای مثال در پیام مستضعفین شماره‌ی ۲ ص ۷۸ از علم‌زدگی حاکم بر اندیشه‌های سازمان مجاهدین خلق سخت انتقاد شده است. در جای دیگری هم نوشته‌اند : مجاهدین خلق نیز با اصرار و کوشش تمام سعی بر آن داشته و دارند که راه طالقانی- بازرگان را ادامه دهند. پذیرفتن مارکسیسم به عنوان علم از جانب ایشان، حاکی از بینش سیانتیستی و علم‌پرستی آن‌هاست. گامی فراپیش در راه بارور ساختن متد هندسی او... ص۲۹

۸. پس از انقلاب، به جز گروه‌هایی که در داخل کشور در این ارتباط فعال بودند، در برخی از کشورهای خارجی هم تلاش‌هایی صورت گرفت. از جمله، در فرانسه، گروه موحدین انقلابی پدید آمدند، که چندین کتاب درباره‌ی اندیشه‌های شریعتی منتشر کردند. از آن جمله : محکم و متشابه (سدی توحیدی بر استفاده‌ی تزویری از مکتب)، ناسخ و منسوخ (مکانیسم شناخت توحیدی قرآن، و جهشی در رنسانس ایدئولوژیک)، مکانیسم تبیین متدیک تضادهای تئوریک با ارتجاع، (متد عام : بینش، منبع، روش) نگرشی بر طرح هندسی اسلام‌شناسی معلم شهید شریعتی. بیش‌تر این کتاب‌ها در سال ۱۳۶۵ در پاریس چاپ شده است. هم‌چنین، در سال‌های اخیر، در کانادا، گروهی تحت عنوان "سوسیالیست‌های پیرو خط شریعتی"، از بقایای آرمانی‌ها، تشکیل شده، که هدف خود را سیاسی، و به طور خاص، سرنگونی جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.


تاریخ انتشار : ۲۲ / اسفند / ۱۳۹۰

منبع : کتاب جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی ـ سیاسی ایران
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : ۰ بار / شروین
.




موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  گروه نشر مستضعفین shervin 15 8,965 26_07_2011 . 18:58
آخرین ارسال: shervin

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان