جملات شریعتی درباره غرب
30_04_2010 . 13:58
#1
جملات شریعتی درباره غرب



دوستان گرامی!
جهت تهیه آرشیوی برای دسته‌بندی موضوعی اندیشه‌های شریعتی، جملات شریعتی درباره غرب را با ذکر شماره مجموعه آثار و صفحه مربوطه، در این بخش وارد نمائید.


ــــــــــــــــــــــــــــــ
.
13_08_2010 . 14:41
#2
آمریکا
"... آمریکا! آمریکا! این بلاهت عظیم، و توحش متمدن، و بدویت مدرن، و خشونت با اتیکت، و غارت قانونمند، و خوشبختی زشت، و آزادی لش، و دموکراسی احمق، و اندیویدوآلیسم قالب‌ریزی‌شده و استانداردیزه، و بالاخره همان جاهلیت عرب..."


مجموعه آثار ۱ / با مخاطب‌های آشنا / ص ۷۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
29_11_2011 . 01:13
#3
جملات شریعتی درباره غرب
"... تجربه‌ی تاریخ روشن است، مسیحیت نبود، تمدن بود، مسیحیت آمد، تمدن رفت، مسیحیت رفت، تمدن بازآمد. پس، این مسیحیت است که مدنیت را می‌کشد. روشنفکر ما دیگر نیازی به چنین تحقیقی ندارد. او غربی نشده، غرب‌زده شده است. غربی شدن، خود نوعی متمدن شدن است. غربی‌زده شدن، نوعی مرض است. میمون آدم‌نما، غیر از میمون آدم‌شده است..."


مجموعه آثار ۵ / ما و اقبال / ص ۲۳۴
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
11_12_2011 . 21:50
#4
شناختِ غرب
"... یکی از راه‌های مبارزه با غرب‌زدگی، شناختنِ واقعی‌ی غرب است. این‌ها که تظاهر به فرنگی‌مآبی می‌کنند، و شیفته و شیدای تمدنِ اروپایی‌اند، آن را عالمانه و درست، و از نزدیک، نمی‌شناسند، هم‌چنان مرتجعینِ متعصب و کهنه‌پرست، که با غرب و تمدن و فرهنگِ غرب، یک پارچه، و به قولِ فرنگی‌ها، به طورِ سیستماتیک، مخالف‌اند..."


مجموعه آثار ۵ / ما و اقبال / ص ۱۰۰*
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : شروین یک بار
.
13_12_2011 . 23:00
#5
جملات شریعتی درباره غرب
"... تحصيل‌کرده‌هاي ما، به‌خصوص تحصيل‌کرده‌هايي که از خارج مي‌آيند، نبايد به فکر اين باشند که من چه سوغاتي آورده‌ام، و مردم چه خواهند گفت، بلکه بايد به اين فکر باشند که چه سوغاتي ببرم که به درد بخورد و مردم از آن چه سودي خواهند برد..."


مجموعه آثار ۳۳ / گفتگوهای تنهایی / ص ۸۴۷
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
18_12_2011 . 02:53
#6
جملات شریعتی درباره غرب
"... یکی از اتهامات و بزرگترین اتهامی که غرب به مکتب اسلام و مذهب اسلام می‌زند، «فاتالیسم اسلامی» است، یعنی اعتقاد به حقارت آدمی و این‌که اسلام به گونه‌ای قضا و قدر و سرنوشت را معتقد است که برای خود بشر در آن اراده‌ای و مسئولیتی نمی‌ماند و ناچار این اعتقاد، انسان زبون و ذلیل می‌آفریند...انسان در بهشت علیرغم فرمان خداوند میوه ممنوع را می‌خورد و عصیان می‌کند و بعد بر اساس این عصیان به زمین تبعید می‌شود و به وسیله خداوند محکوم می‌شود، کاملاً نشان می‌دهد که انسان در اسلام موجودی دارای اراده و مسئولیت خاص انسانی است و می‌تواند حتی در برابر نظام کائنات و حتی در برابر فرمان خداوند عصیان کند- چنان‌که عصیان کرد و چنان‌که موجود انسان در فلسفه خلقت انسان به نام موجودی عصیانگر شناخته شده.بنابراین عصیان در برابر خداوند که در داستان آدم به آن روشنی هست، نشان می‌دهد که، اسلام انسان را هم مسئول و هم دارای اراده می‌داند و این مسئولیت و این اراده نشان می‌دهد که، تهمت غربی‌ها علیه اسلام- که در اسلام انسان اراده ندارد- واهی است..."


مجموعه آثار ۲۵ / انسان بی خود / ص ۲۴۰

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
18_12_2011 . 03:26
#7
جملات شریعتی درباره غرب
"... غرب با بد معرفی کردن ما، و خوب نشان دادن خودش به ما، و همچنین با بد نشان دادن خود ما به ما، خودش را به صورت یک کلی، مطلق بی‌نقص، بی‌عیب، دارای نژاد برتر، دارای همه فضائل انسانی و دارای همه امکاناتی که نوع برگزیده و برتر انسان می‌تواند داشته باشد، معرفی کرد..."


مجموعه آثار ۲۵ / انسان بی خود / ص ۳۴۵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان