نظر احسان شریعتی
س : آیا ولایت فقیه محصول "امت و امامت" است یا خیر؟
ج : شاید به دلیل همزمانیی سال طرح این دو نظریه چنین اشتباهی برای شما پیش آمده است: "ولایت فقیه یا حکومت اسلامی" نام سلسله دروسی است که توسط آیتالله خمینی در بهمن ۱۳۴۸ در نجف مطرح شد، و "امت و امامت در جامعهشناسی" از نخستین سخنرانیهایی است که توسط دکتر شریعتی در فروردین ۱۳۴۸ در حسینیه ارشاد طرح شده است.
این دو نظریه از دو منظر مختلف و بر مبانی متفاوتی(یکی در فقه و دیگری در جامعهشناسی) و با نتایجی گوناگون ساخته و پرداخته شدهاند. هرچند پس از انقلاب، برخی از علاقمندان به این دو شخصیت، این دو نظریه را با هم در آمیختهاند، و برداشت کردند که امت و امامت بیان روشنفکری و دانشگاهیی ولایتفقیه است.
نظر دکتر دفاع از حکومت فقها یا روحانیون در برابر دموکراسی نبود. بلکه منظور او علاوه بر بازاندیشیی مفهوم اسلامیی امت، و نظریهی شیعیی امامت(وصایت و شورا)، بر سر چگونگیی تحقق دموکراسی در شرایط کشورهای رهاشده از استعمار(جهان سوم سابق، و جنبش "غیرمتعهدها" به رهبری نهرو و ناصر و...، پس از کنفرانس باندونگ اندونزی در سال ۱۹۵۵) بود، و طرح دموکراسیی حقیقیی "رأی"ها در برابر دموکراسیی صوریی "رأس"ها، که ناظر به تجربیات دورهی مبارزات نهضت ملیشدن نفت یه رهبریی دکتر مصدق بود، که دربار و فئودالها و...، به قصد تصاحب مجلس، رأی دهقانها و مردم مستضعف را میخریدند، و مصدق را متهم به دیکتاتوری میکردند! دکتر میگوید: باید شرایطی ایجاد شود که دموکراسیی واقعی پیاده شود و "رأس" بدل به "رأی" شود. حقیقتِ دموکراسی کمیت و اکثریت صوریی آرا نیست، بلکه دموکراسیی حقیقی اتفاقاً رعایت حقوق اقلیت است. نظر دکتر در آن هنگام این بوده که روشنفکران هم در عرصهی عمومی، و حتی اجرایی، مسئولیت و مشارکت داسته باشند، تا صاحبان زر و زور و تزویر نتوانند بهنامِ آراء مردم حقوق آنها را ضایع کنند. ضعفِ آن نظزیه در کمبود توجه به امر "تناوب"(آلترنانس) بود که: تمرین آزادی، موجب ارنقای آگاهی است. این نقیصه در آثار بعدی او رفع شد(نگاه کنید به: "بازگشت به خویش" و...)
پس، این نظریه را باید در زمینهی جهانی و ملی و تاریخیی خود فهمید. در تعریف مذهبی دکتر از امامت هم، "امام یک انسان مافوق و نه مافوق انسان است!"
برگرفته از سخنرانی : بزرگداشت پدر طالقانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین