جملات شریعتی درباره پیامبر
19_10_1388 . 19:55
#1
جملات شریعتی درباره پیامبر



دوستان گرامی!
جهت تهیه آرشیوی برای دسته‌بندی موضوعی اندیشه‌های شریعتی، جملات شریعتی درباره پیامبر را با ذکر شماره مجموعه آثار و صفحه مربوطه، در این بخش وارد نمائید.


ــــــــــــــــــــــــــــــ
.
14_12_1388 . 13:17
#2
محمد ترکیبی از موسی و عیسی است
"... محمد ترکیبی از موسی و عیسی است، گاه او را در صحنه‌های مرگبار جنگ می‌بینیم که از شمشیرش خون می‌چکد، و پیشاپیش یاران‌اش که برای کشتن یا کشته شدن بی‌قراری می‌کنند، می‌تازد، و گاه وی را می‌بینیم که وقتی هر روز در رهگذرش مردی یهودی از بام خانه‌اش خاکستر بر سرش می‌ریزد، او نرم‌تر از مسیح، هم‌چون بایزید، روی درهم نمی‌کشد. و یک روز که از کنار خانه وی می‌گذرد و از خاکستر مرد خبری نمی‌شود، می‌پرسد رفیق ما امروز سراغ ما نیامد؟ و چون می‌شنود که بیمار شده است، به عیادت‌اش می‌رود.

در اوج قدرت، در آن لحظه که سپاهیان‌اش مکه را، شهری که ۲۰‌سال او و یاران‌اش را شکنجه داده و آواره کرده است، اشغال کرده‌اند، بر مسند قدرت اما در سیمای مهربان مسیح، کنار کعبه می‌ایستد و در حالی که ۱۰ هزار شمشیر تشنه انتقام از قریش، در اطراف‌اش برق می‌زنند، می‌پرسد: "ای قریش! فکر می‌کنید با شما چه خواهم کرد؟"… آنگاه با آهنگی که از گذشت و مهربانی گرم شده است، می‌گوید: "بروید، همگی آزادید."..."


مجموعه آثار ۰۰ / ـــــ / ص ۰۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : ۰ بار / شروین
.
21_5_1389 . 18:06
#3
سنت از دیدگاه پیامبر
سه متد مشخص :

متد سنتی و محافظه کار (ترادیسیونالیسم،کنسرواتیسم ) رهبر محافظه کار اجتماعی سنت ها را هر چه قدر غلط و خرافی حفظ می کند .

متد انقلابی (رولوسیونیست ) رهبرانقلابی به شدت و ناگهانی سنت ها را ریشه کن می کند .

متد اصلاحی (رفورمیست ) رهبراصلاح طلب می کوشد تا یک سنت را به تدریج تغییر دهد و عوامل اجتماعی را برای اصلاح آن فراهم کند .

در متد اولیه استدلال این است که اگر سنت ها را تغییر دهیم مانند اعصاب بدن می مانند و جامعه از هم می پاشد پس محافظه کار به هر قیمتی می کوشد تا آن ها را حفظ کند تا جامعه دچار هرج و مرج نشود. استدلال متد انقلابی این است که اگر سنت ها را حفظ کنیم جامعه در کهنگی می ماند پس رهبر تمامی سنت ها را که به نظرش دست و پا را برای تغییر می گیرند از بین می برد، جامعه راکد نماند پس انقلابی می خواهد همه چیز را یکدفعه عوض کند حتی اگر جامعه پذیرا نباشد بنا براین ممکن است به اعمال دیکتاتوری و خشونت دست بزند حتی علیه توده مردم که نمی توانند به طور سریع این تغییر را بپذیرند متد سوم نقطه ضعف های هردو را پذیرفته و راه سوم تحول آرام را پیش می گیرد این متد جامعه را از رکود نجات می دهد اما چون اندک اندک است پس از مدتی عوامل منفی و قدرتهای ارتجاعی و… نهضت اصلاحی تدریجی را از مسیر خود منحرف می سازدو یا آن را نابود میکند در نتیجه مصلح همیشه به مفسد فرصت میدهد .


اما متد پیامبر :

پیامبر راه چهارمی دارد او برای این که جامعه پذیرای تغییرات باشد اصل سنت را حفظ می کند اما آن را از درون کاملا تغییر می دهد و محتوایش را به طور انقلابی عوض می کند درنتیجه جامعه راکد نمی ماند ، انقلاب نمی کند و به دست مفسد نابود نمی شود

مثلا حج که در قدیم یک سنت خرافی و برای تجلیل بت پرستی بود و به نفع اقتصاد اعراب بود به بزرگترین ، زیبا ترین و عمیق ترین سنت مبتنی بر توحید و وحدت بشری تبدیل کرد.پیامبر با پرشی انقلابی این سنت را به گونه ای تغییر داد که اعراب آشفتگی و گسستگی احساس نکردند و تنها متوجه تصفیه ی سنت همیشگیشان شدند نام این متد را دکتر شریعتی انقلاب در درون سنت ها با حفظ فورم اصلاح شده ی سنت ها گذاشته اند.

مثال هایی از این چنین بسیارند مانند غسل و … که بهتر است برای اطلاع بیشترکتاب را مطالعه فرمایید.



مجموعه آثار ۲۱ / زن / ص ۰۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : ۰ بار / شروین
.
9_4_1390 . 00:16
#4
بعثت پیامبران ابراهیمی
"... همه‌جا می‌بینیم در بحث از پیامبران ابراهیمی، بحث از ناس است، بحث از مردم است، و همچنین بعثت این‌ها با بعثت پیامبران دیگر فرق دارد. بعثت آن پیامبران، غالبا توسل به قدرت موجود است برای اشاعهٔ دین‌شان- فرصت نیست یکایک بگویم، قبلا گفته‌ام- در صورتی که پیامبران ابراهیمی، بعثتشان همواره به صورت توسل به مردم است علیه قدرت موجود در زمان‌شان؛ ابراهیم را می‌بینیم تا مبعوث می‌شود گرز را برمی‌دارد و موسی چوبدستی چوپانی را و یورش به کاخ فرعون می‌آورد و قارون را در خاک مدفون می‌کند و فرعون را در آب غرق؛ و پیغمبر اسلام، پس از اینکه مرحلهٔ فردسازیش تمام می‌شود، آغاز جهاد می‌کند..."


منبع : مجموعه آثار ۱۹ / حسین وارث آدم / صفحه ۱۱۳
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
29_6_1390 . 16:14
#5
جملات شریعتی درباره پیامبر
"... تقدس کار در اسلام تا بدانجا است که می‌دانیم پیامبر تنها دو دست را بوسیده است، دست یک زن و دست یک کارگر را، دو چهره‌ای که در همه‌ی نظام‌ها و تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، تجسم ذلت، حقارت، و محرومیت بوده‌اند، آن هم دست بوسیدن..."


مجموعه آثار ۲ / خودسازی انقلابی / ص ۱۷۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
23_7_1390 . 20:01
#6
جملات شریعتی درباره پیامبر
"... اصلاً پيغمبران براي ايجاد بحث كردن آمدند، والا مردم در خريت‌شان آرام مي‌چريدند..."


مجموعه آثار ۲ / خودسازی انقلابی / ص ۸۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
28_7_1390 . 16:14
#7
جملات شریعتی درباره پیامبر
"... ما خیال می‌کنیم، که اگر بگوئیم پیغمبر اسلام، سایه نداشته است، صفت بزرگی را از پیغمبر عنوان کرده‌ایم، در صورتی که ارزش‌های پیغمبر اسلام در زبان کسی که بهتر از هر کس دیگری می‌تواند از او سخن بگوید [امام جعفر صادق] این است: کانَ رَسُولُ اللهِ یَجلِسُ جُلُوسَ العَبدِ و یَأکُلُ أکلَ العَبدِ و یَعلِمُ أنَّهُ العَبدُ.رسول خدا نشست و برخاست می‌کرد، مثل نشست و برخاست یک بنده، غذا می‌خورد، مثل غذا خوردن یک بنده، و اصلاً می‌دانست که یک بنده است.این بزرگ‌ترین تجلیل، از مقام بزرگ‌ترین موجودی است که در عالم هست..."


مجموعه آثار ۸ / نیایش / ص ۱۲۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
20_9_1390 . 21:42
#8
جملات شریعتی درباره پیامبر
"... ما در پیرامون پیغمبر، یک عابد دیرنشین و یک صحابی گوشه گیر نمی‌شناسیم. حتی «اصحاب صفه» که عرفا و زهاد ما خود را به آن‌ها می‌چسبانند افراد شمشیر به دست آماده مأموریت و جهاد بودند که دل از خانه و زندگی شخصی برکنده بودند، اما نه برای هدر دادن خود در گوشه معابد و شکاف کوه‌ها و بوسیدن درگه زهدپرستی و رهبانیت، بلکه درست برعکس برای آن که همه وجود و تمام لحظات عمرشان را به کار اجتماعی و مبارزه اعتقادی خود وقف کنند..."


مجموعه آثار ۵ / ما و اقبال / ص ۶۰
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
27_9_1390 . 03:57
#9
جملات شریعتی درباره پیامبر
"... عبدالله بن عمروعاص- پسر همین عمروعاص- و دو نفر دیگر تحت تأثیر تبلیغات مسیحی آمدند پیش پیغمبر که، ما می‌خواهیم همه زندگی‌مان را، و هر چه پول داریم و زندگی داریم- همه را- در راه خدا ببخشیم؛ گفت: از کجا می‌خوری ؟ گفت: خوردن ما چیزی نیست؛ روزی یک لقمه‌ای نان یا یک بادام می‌خوریم؛ و پیغمبر [او را] منع کرد و گفت: من پیغمبرم؛ می‌خوابم، کار می‌کنم، لذت می‌برم، ازدواج می‌کنم، غذا می‌خورم، مبارزه‌ام را می‌کنم، و عبادتم را هم می‌کنم و شما حق ندارید که در این کار غرق بشوید. این عبدالله بن عمروعاص باز تحت تأثیر آن تبلیغات رهبانان مسیحی- که در عربستان نفوذ داشتند- یک‌روز تصمیم گرفت- چنان‌که مسیحیت همیشه تبلیغ می‌کند- خودش را از سرچشمه امید شیطان ببرد: تصمیم گرفت خودش را اخته کند برای این‌که خیالش راحت باشد و خیال خدا هم از وضع این راحت باشد؛ [ولی] پیغمبر اسلام به شدت مانعش شد. و این نشان می‌دهد که از آغاز، پیغمبر اسلام یکی از بیم‌هائی که داشته احیای روح زهدگرائی و رهبانیت و گوشه‌گیری و بیزاری از دنیا است- که مذاهب بزرگ عالم را به انحطاط و بشریت را به سستی و زبونی کشاند- و نمی‌خواست که در تاریخ اسلام او، - در مذهب او، در جامعه و امت او، دومرتبه این بیماری [مثل] قارچ رشد کند..."


مجموعه آثار۲۵ / انسان بی خود / ص۲۵۱
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
27_9_1390 . 03:58
#10
جملات شریعتی درباره پیامبر
"... در طول تاریخ پیغمبری لطیف‌تر، مهربان‌تر و نرمتر از مسیح نداریم که اصولاً زلال مطلق است و بیش از هر مذهبی به گذشت و تسلیم در برابر دشمن توصیه کرده؛ بطوری‌که نیچه می‌گوید: «مسیحیت یک اخلاق زنانه است». در صورتی‌که هیچ مذهبی به اندازه مسیحیت خون نریخته و قساوت به خرج نداده است. پس مسیح یک یزدگرد است، و وقتی در غرب می‌رود چیز دیگری می‌شود..."


مجموعه آثار ۲۵ / انسان بی خود / ص ۵۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

.