بنام خدا
«اکنون، ما و شریعتی»، عنوانی است که برای همایش علمی در تابستان در چهلمین سالگرد عروج شریعتی انتخاب شده است. مقوله «اکنون» به زمانه و زمینه اشاره دارد و منظور از «ما» همه کسانیاند که دغدغهٔ مسائل زمانه خود را دارند، و همچنین آنان که از طریق امتزاج افق خود با افق شریعتی سعی در مواجهه با معضلات و مسائل زمانه خود دارند.
شریعتی متفکری چالشگر و نوآور بود. فکر و زندگی فکری و نیز زندگی شخصی او به پرسش کشیدن و چالش کشیدن «واقعیات» و «حقایقِ» زمانهٔ خود بود. وی اهتمام خستگیناپذیری برای پاسخ دادن به این پرسشها و ساختن بدیلهای توجهبرانگیز و راهگشا برای جوانان و درمندانِ زمانه داشت. وی از یکسو، در پیوند با میراث فکری، و از سوی دیگر با چشماندازها و راه و روشی بدیع و در خورِ زمانه و زمینهٔ خود میاندیشید. افقِ فکری وی در «کویریات، اجتماعیات، و اسلامیات» او متجلی است. ما نیز امروزه در اکنونِ تاریخی خود نیازمند اندیشیدن در هر سه سپهر هستیم، و میراثِ شریعتی بیش از دیگر «گفتمانها»، «سرمشقها»، و مکاتب، چه جهانی و چه بومی، ظرفیت بهکارگرفته شدن برای پاسخگوئی و راهگشائی در آنها را دارد. در عینِحال، اندیشهٔ شریعتی نیاز به بازخوانی دارد تا نیاز اندیشگانیِ اکنون ما را پاسخ گوید.
رنجِ شریعتی از دردهای زمانه، امیدِ وی به آیندهای متفاوت، و نیز باور او به وجود ظرفیتهای فرهنگی و انسانی ایرانی-اسلامی مقوّمات افقِ فکری وی بودند. ما اکنون از افق خویش با افق شریعتی همسخن میشویم و در مواجهه با مسائلِ زمانه سعی در پاسخگوئی به چالشها به شیوهای مانند شریعتی داریم.
اکنون زمانهٔ جهانی شدنِ سلطهگرانهٔ سرمایهداری و تلاشِ قدرتهای بازدارندهٔ آدمیان از تعیینِ سرنوشت خود است تا همچنان میدان عمل برای سلطه گران محفوظ ماند. در همین فضاست که پوچی، فقدانِ معنا، لذتجوئی و مصرفگرائیِ مفرط، ترویج و تهییج میشود و باعث به حاشیه و خفا راندنِ آزادیخواهی و عدالتجوئی شده است. «خیر، زیبایی، و حقیقت»، آرمانخواهی و دوستی، جایِ خود را به پروژههای ثروتاندوزی و حرص و هوسهای خفیف و ویرانگر داده است. ظهورِ نولیبرالیسم خشن و مفرط از سویی، و بنیادگرائیِ بیبنیادِ ترور و ستیزه، از دیگر سو، جهانِ اکنونِ ما را آکنده از غلبهٔ «زر و زور و تزویر» ساخته است، و لذا، دینگریزی از یکسو، و نیاز به معنویت و دوستی، از سوی دیگر، سیمای عالم ما را ترسیم میکند.
شریعتی در ادامهٔ میراثِ فکری رهائیبخش با شاخصهٔ ایرانی و اسلامی، با به چالش کشیدن گفتمانهای مسلط زمانه، از «بازگشت» و ساختن «خویشتنی» نو سخن میگفت تا ورطهٔ تاریکِ دینگریزی و دیگرستیزی را تبدیل به چشماندازی برای دریافتِ «معنایِ بودن» و «یافتنِ خویشتن» نماید. وی در اینراه با رنجبرانِ زمانه همراه شد و خود رنج بسیار برد.
تخطئه و متهمشدن را شریعتی در زمانهٔ خویش بسیار تجربه و تحمل کرد، اما نگذاشت آنچه دیگران برای خاموشی وی میکردند مانع تفکر و طی طریقِ رهائیبخش وی شود. این خود وجهِ بارزی از نوع خاصِ «گفتار» شریعتی است. امروزه، هنوز برخی بدون خواندن شریعتی و صرفا با شنیدههای خود در دالانهای تاریک قصد و خواستِ مغرضانه و سوداگرانه و تریبونهای پرطمطراق و کینتوزانهٔ خود، حکم برخطابودن و بلاموضوع بودنِ اندیشهٔ او میدهند، و جز عباراتی از زرادخانههای تبلیغاتیِ صاحبانِ ثروت و قدرت رهآورد دیگری برای مخاطبان ندارند!
اکنون در همین فضا، کسانی از اهلِ اندیشه و دغدغه گردهم آمدهاند تا، به تعبیرِ حکیمِ فردوسی که «تواند کسی اینسخنبازداشت، چنان کاو گذارد بباید گذاشت»، افقهای جدیدی را از طریقِ همسخنیِ مضاعف با یکدیگر و با شریعتی بگشایند؛ و شاید که این همایش فرصتی باشد برای همسخنی اصیل و آگاهیبخش.
سمپوزیومِ «اکنون، ما و شریعتی»، در چهلمین سالگرد هجرت دکترعلی شریعتی، در تهران برگزار میگردد. نحوهٔ همکاری با هیئت علمی نیز متعاقبا در صفخهٔ ویژهٔ سایتِ بنیاد شریعتی اعلام خواهد شد.
به این منظور، محورهای زیر توسطِ کمیتهٔ علمیِ همایش پیشنهاده شده است:
۱) تفکر «نوشریعتی»؛ شرایطِ امکانِ یک سرمشق/پارادایم؛
۲) شریعتی، بازیابی جامعه و هویت؛
۳) شریعتی، الهیاتِ رهاییبخش و مسئلهٔ زمانه؛
۴) شریعتی و تحولِ دوران؛
۵) شریعتی و امرِ اجتماعی؛
۶) فلسفهٔ سیاسیِ شریعتی؛
۷) شریعتی، جهانِ اسلام و نقد بنیادگرایی؛
۸) ممیزاتِ پروژهٔ شریعتی در نسبت با سایر پروژههای «نواندیشی دینی».
http://40.drshariati.org/