خبرهای مربوط به دکتر شریعتی
31_03_2010 . 01:20
#1
خبرهای مربوط به دکتر شریعتی
دکتر شریعتی





دوستان گرامی!
منتظر دریافت اطلاعات شما در این مورد هستیم.



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
06_05_2010 . 00:05
#2
ربوده شدن تندیس شريعتي



به گزارش خبرنگار تجسمي فرهنگ‌خانه، در پي سرقت‌هاي سريالي مجسمه‌هاي شهر تهران، تاکنون خبر سرقت چندین مجسمه در نقاط مختلف منتشر شده است. اين مجسمه‌ها که مشخصه‌ی اصلي همه آن‌ها استفاده از متريال برنز در ساخت آن‌هاست شامل: مجسمه شهريار اثر علي قهاري(مقابل سالن تئاتر شهر)، صنيع خاتم اثر حميد شانس(پارک ملت)، مجسمه‌هاي ستارخان(پارک ستارخان) و باقرخان(خيابان شهر آرا)، مجسمه زندگي اثر فاطمه امداديان(پارک خانه هنرمندان) و مجسمه‌اي با سبک آبستره از محمد مددي(پارک خانه هنرمندان ايران) و مجسمه مادر و فرزند اثر هژبر ابراهیمی(میدان صنعت) است.

بعضی از مسئولان و مقامات هنری علت ربوده شدن این آثار را به خاطر جنس برنزی آنها عنوان کرده‌اند، ولی هنرمندانی که این آثار را ساخته‌اند نظر متفاوتی دارند.

حميد شانس از هنرمندانی که اثرش به سرقت رفته درباره این اتفاق مي‌گويد: اين قضيه بسيار جاي تعجب دارد، چون اين مجسمه‌ها از جاهايي دزديده شده‌اند که تمام اين مکان‌ها تحت پوشش نيروي انتظامي و نگهبان پارک بوده‌اند. به عنوان نمونه، مجسمه صنيع خاتم که در پارک ملت نصب شده بود، آن قدر محکم بود که حتي با بيل و کلنگ هم به سختي مي‌توان آن را از جا درآورد و اين مجسمه حدود ۱۰۰ متر با نگهباني پارک فاصله دارد.

وي با اشاره به مجسمه "مادر و فرزند" اثر هژبر ابراهیمی که از ميدان صنعت تهران ربوده شده، اظهار داشت: اين مجسمه متجاوز از ۴۰۰ کيلو وزن داشته و بدون جرثقيل نمی‌توان آن را جا به جا کرد. چطور می‌توان به راحتی آن را دزدید؟

اين مجسمه‌ساز با بيان اين‌که این آثار برای فضای شهری ساخته شده، افزود: هر يک از اين مجسمه‌ها براي جاهاي معيني از شهر ساخته شده و به عنوان يک اثر هنري به درد کسي نمي‌خورد. حتی اگر به خاطر نفع اقتصادي هم آن‌ها دزديده شده باشند، باید برای فروش آن را خرد بکنند، که به‌عنوان خرده برنز، اگر ۱۰۰ کيلو هم بشود، فوق‌اش معادل ۲۰۰ هزار تومان قيمت پيدا مي‌کند که فکر نمي‌کنم براي دزدان اين رقم چندان صرفي داشته باشد که ارزش اين همه کار پيدا کند.

حميد شانس با بيان اينکه بايد دقيق‌تر به اين ماجرا نگاه کنيم، افزود: جاي تعجب است که نيروي انتظامي که شيوه‌هاي کنترل مقتدرانه‌اي دارد و از طريق مجموعه‌اي از دوربين‌ها شهر را کنترل مي‌کند، چطور متوجه‌ی اين قضيه نشده و اين اتفاق براي مجسمه‌ها افتاده است.

گفتني است در سرقت‌های اخیر مجسمه‌ها، دو اثر حميد شانس به سرقت رفته که يکي مجسمه‌ی دکتر شريعتي است که سال ۷۰ ساخته شده و شهرداري منطقه ۳ همان سال آن را خريداري کرده بود، و ديگري مجسمه صنيع خاتم که سال ۷۷ ساخته شده و سازمان زيباسازي شهرداري تهران در بزرگداشت استاد صنيع خاتم اين اثر را خريداري کرده بود.

هم‌چنین فاطمه امداديان خالق مجسمه "زندگي" که از مقابل پارک خانه هنرمندان ايران به سرقت رفته است، از شنيدن اين خبر اظهار تعجب کرد و گفت: چندي پيش دخترم اين خبر را داد که گويا از راديو شنيده بود. من واقعاً از اين اتفاق متعجب هستم، چون اين آثار خيلي سنگين هستند و جابجايي آن‌ها سخت است. چطور ممکن است با حضور نگهبان پارک که هميشه آن جا حضور دارد، این کار اتفاق افتاده باشد.

اين هنرمند در بيان احساس‌اش از اين ماجرا گفت: اگر اين اثر از نظر فرهنگي به سرقت رفته باشد بايد خوشحال بود که بالاخره هنر آن قدر در جامعه‌ی ما ارزش يافته که اين کار را مي کنند، ولي اگر از لحاظ اقتصادي اين کار را کرده باشند، واقعاً فاجعه است.

محمدرضا فيروزه اي، مدير نگارخانه‌هاي خانه هنرمندان نيز با بيان اين‌که سرقت اين دو مجسمه از فضاي مقابل خانه هنرمندان در ايام تعطيلات عيد اتفاق افتاده، گفت: من از جايي شنيدم که وانت‌ي که اين آثار را حمل کرده شناسايي شده و به زودي دزدان اين آثار دستگير می‌شوند.

وي افزود : طبيعتاً چون اين آثار در پارک بوده، مسئوليت نگهداري آن‌ها با شهرداري بوده است که بايد مراقب رفت‌وآمدها به پارک باشند. مجسمه‌ها هم بايد به گونه‌اي نصب مي‌شدند که به راحتي نتوان آن را از محل جدا کرد.

به گفته موسوي، مسئول اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران، به دنبال سرقت‌هاي مکرر اين آثار، شکايتي را به مقامات قضايي خواهند داشت و پيگيري‌هاي لازم را در زمينه يافتن عاملان اين کار انجام مي‌دهند، و اگر اين مجسمه‌ها پيدا نشوند، براي آن‌ها جايگزين ساخته مي‌شود.

عباس مشهدي زاده، هنرمند مجسمه‌ساز نيز که اين روزها در کارگاه خود مشغول ساخت مجسمه است، با شنيدن اين خبرها گفت: يادمان باشد از این به بعد براي آثارمان پاسبان هم بگذاريم که مواظب آن‌ها باشند.

باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده سرقت سریالی مجسمه‌های تهران به کجا می‌انجامد؟


تاریخ انتشار : ۹ / اردیبهشت / ۱۳۸۹

منبع : سایت رسمی دکتر شریعتی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
07_06_2010 . 22:18
#3
ویژه‌نامه‌ی دكتر علی شریعتی
نسیم بیداری





هفتمین شماره‌ی ماه‌نامه‌ی "نسیم بیداری" با پرونده‌ای ویژه درباره دكتر علی شریعتی منتشر شد :

در پروندۀ ویژۀ دكتر شریعتی می‌خوانید:

هاشم آقاجری : اگر بود، معنویت و نان را با آزادی می‌خواست
سعید حجاریان : شریعتی، مجدد بود و نه متجدد
پرویز خرسند : كاری به مذهب آدم‌ها نداشت
سروش دباغ : تاریخ قرائت ایدئولوژیک از دین تمام شده است
جلال رفیع : نمی‌گویم این‌گونه می‌خواست، این‌گونه می‌ساخت
احسان شریعتی : بیشتر سلمان بود تا ابوذر / دکتر در قالب‌های موجود نمی‌گنجید
محمد‌جواذ غلامرضا كاشی : فراخوان شریعتی رویاروی شریعتی
و...


تاریخ انتشار : ۱۷ / خرداد / ۱۳۸۹
ویرایش : یک بار / شروین
.
11_06_2010 . 21:46
#4
اعلام برنامه خانه ـ موزه‌ی دکتر شریعتی
خانه‌موزه دكتر شريعتي ويژه‌برنامه‌هاي مختلفي برپا می‌کند


خبرگزاری آريا : خانه ـ ‌موزه دكتر علي شريعتي برنامه‌هاي مختلفي را به مناسبت سال‌روز درگذشت اين نويسنده‌ی توانا برگزار می‌كند.

به گزارش سرويس فرهنگی آریا، به مناسبت سالگرد درگذشت اين نويسنده‌ی بزرگ، ضمن راه‌اندازي كتابخانه‌ی الكترونيكي اين خانه‌موزه، از اسناد و مدارك دكتر شريعتی در ساواك نيز رونمايي می‌شود. افتتاح سالن هم‌انديشي و نشست‌ها، به منظور طرح موضوعات و آرا در حوزه‌هاي كلامی و نظری، راه‌اندازی‌ی كافه‌كتاب در حياط خانه‌موزه و نوسازی‌ی اتاق دكتر شريعتی از ديگر برنامه‌هايی است كه در آستانه‌ی سالروز درگذشت دكتر علی شريعتی صورت می‌گيرد.

گفتنی است، ساعات بازديد از خانه‌موزه دكتر شريعتی درحال حاضر از ۸ تا ۱۶ می‌باشد، و علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازديد به نشانی: خيابان فاطمي غربي، خيابان جمال‌زاده، کوچه نادر مراجعه نمايند.


تاریخ انتشار : ۲۱ / خرداد / ۱۳۸۹
ویرایش : یک بار / شروین
.
18_06_2010 . 14:59
#5
اطلاعیه‌ي لغو مراسم جنبش مسلمانان مبارز
[size=x-small]جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ / تنظیم خبر : گروه شریعتی[/size]

طبق آخرین اطلاع، مراسم بزرگ‌داشت دکترعلی‌شریعتی، که قرار بود توسط جنبش مسلمانان مبارز در منزل دکتر پیمان برگزار شود، لغو گشته است. این مراسم نیز هم‌چون مراسم اصلی و هرساله‌ي سال‌گشت شهادت دکتر در حسینیه‌ي ارشاد، به شکلی برگزار می‌شد، اما امروز باخبر شدیم که این مراسم نیز لغو گشته و بعد از ظهر امروز برگزار نخواهد شد. در پی این خبر، خانواده‌ي دکتر شریعتی نیز اطلاعیه‌ای با عنوان "در اعتراض به عدم صدور مجوز برای برگزاری مراسم در حسينيه ارشاد" منتشر ساخته‌اند، که آدرس مشاهده‌ي آن در ذیل قرار دارد.

مطالعه‌ی بیانیه‌ی خانواده‌ی شریعتی
ویرایش : یک بار / شروین
.
22_07_2010 . 15:00
#6
ماهنامه چشم‌انداز ایران
شصت‌ و دومین شماره‌ی دو ماهنامه‌ی سیاسی ـ راهبردی‌ی "چشم‌انداز ایران"، به سردبیری لطف‌الله میثمی، با قیمت ۳۰۰۰ تومان، منتشر شد.

در این شماره دو مقاله درباره‌ی دکتر شریعتی منتشر شده است :

شریعتی، معترض و پروتستانیسم اصلاح‌گرا / نوشته‌ی تقی رحمانی

شریعتی و پروتستانیسم اسلامی / نوشته‌ی دکتر محمود درگاهی
ویرایش : یک بار / شروین
.
30_07_2010 . 02:46
#7
تحریف اندیشه و چهره‌ی شریعتی!
موضوع : افشای یک تحریف دولتی


متن ذیل برگرفته از یک وبلاگ می‌باشد که مطالب آنرا عیناً در پائین آورده‌ام. گرچه این مطالب مربوط به یک "خبر" در مورد دکتر و طیف فکری‌ی شریعتی نمی‌باشد ، اما به‌هرحال مربوط به شریعتی است. این‌بار نه خود شریعتی و یا خانواده و علاقمندان و هواداران او، بلکه خبری پیرامون تحریف "اندیشه و تفکر و چهره‌ی" حقیقی‌ی اوست که به‌شکلی دگر و توسط نهادی دگر، صورت گرفته، و متاسفانه در کمال ناباوری و بدون کوچک‌ترین مسئولیت‌پذیری، این امر محقق گشته است. برای روشن شدن این مسئله لطفاً متن ذیل را مطالعه بفرمایید و لینک تصویر را کلیک کنید. با سپاس.

"... چه احمق‌اند كساني كه فكر مي‌كنند در نبود يك شخص مي‌توانند افكار و عقايدش را تحريف كنند، راهش را تحريف كنند، ظاهرش را تحريف كنند! دكتر شريعتي تحريف شدني نيست و گويا آنها هنوز به اين مسئله پي نبرده‌اند و همواره در حال تحريف او هستند! تحريف افكار دكتر شريعتي فقط مربوط به پس از مَرگ‌اش نيست، بلكه حتی زماني كه زنده بود شخصيت‌هاي متعدد و نام آشنايی قصد تحريف او و نوشته‌هايش را داشتند! در طي اين سال‌ها همواره شاهد سانسور و حذف نوشته‌هايش، صدايش، و افكارش بوديم، و فكر می‌كنم از اين به بعد بايد شاهد تحريف‌هاي جديدي باشيم!

در اين سال‌هايي كه سالروز مرگ و تولد دكتر شريعتي را صدا و سيما فراموش كرده، مجله‌ها و روزنامه‌هاي غير دولتي با ترس از او مي نويسند و مجله ها و روزنامه‌هاي دولتي هم يا نمي نويسند يا اينكه هرچه خودشان دوست داشته باشند و مي‌پسندند مي‌نويسند و براي مراسم بزرگداشت سالروز در گذشت دكتر شريعتي به خانواده‌اش مجوز نميدهند، به من حق بدهيد كه با ديدن عكس بزرگ شريعتي زير پل سيدخندان، كه شهرداري آن را نسب كرده، چشمان‌ام از حدقه بيرون بزند!

با تعجب به عكس خيره ميشوم، زير عكس كه به مناسبت نيمه‌ی شعبان نصب شده جمله اي از شريعتي كه براي امام زمان گفته است را درج كرده اند: "خوبان، عمري در حسرت ديدار تو ماندند... و نيامدي". با دقت كه به عكس نگاه مي‌كنم حس ميكنم غير طبيعي به نظر مي رسد! جلوتر كه رفتم ديدم كه بله براي استاد ريش كم‌رنگي گذاشته‌اند و كراوات‌اش را هم حذف كرده‌اند! همان‌طور كه در عكس مي‌بينيد، عكس استاد را طوري طراحي كرده‌اند كه ظاهري آخوند‌پسند به خود گرفته! لازم ديدم از همين جا پيامي را به اين برادران بدهم: اينكه به زمين بكوبيد، به آسمان بپريد، به آب شلاق بزنيد، در هوا فرياد بزنيد، شريعتي تحريف شدني نيست!..."


برای مشاهده‌ی تصویر مذکور، اینجا را کلیلک کنید

منبع خبر : وبلاگ در جستجوی ناکجا آباد / لینک از بین رفته است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


متن تکمیلی سایت پایگاه اطلاع رسانی دکتر شریعتی بشرح ذیل است :

"... بنا به خبر رسیده، شهرداری تهران بمناسبت ولادت حضرت مهدی، اقدام به نصب عکسی از دکتر شريعتی نموده با درج جمله‌ی "يا امام زمان، خوبان عمری در حسرت ديدار تو ماندند... و نيامدی"، که طبعاً از دکتر نيست و عين همين جمله با تصاوير اشخاص دیگری نيز در سطح شهر دیده شده است، به‌نظر می رسد نصب اين تصوير از معلم در پی انتقاد و پرسش مطبوعات از شهرداری در مورد سکوت رسمی در سالگرد امسال در سطح شهر تهران صورت گرفته باشد. جالب آنست که مقداری ته ریش به تصوير اضافه و کراوات معلم هم حذف شده است!..."


ویرایش : یک بار / شروین
.
05_08_2010 . 21:05
#8
طنز در آثار دكتر شریعتی
موضوع : تنظیم كتابی پژوهشی با عنوان «طنز در آثار دكتر شریعتی»


به گزارش سایت پارلمان‌نیوز، خلیل جوادی در حال نوشتن كتابی پژوهشی با عنوان "طنز در آثار دكتر شریعتی" است. جوادی در این كتاب تمام كتاب‌های علی شریعتی را مورد پژوهش قرار می‌دهد.

این شاعر و طنزپرداز با بیان این‌كه طنز باز‌گویی واقعیت به‌گونه‌ای است كه تبسمی بر لب خواننده بنشاند و تفكر را در پی داشته باشد، بیش‌تر كتاب‌های دكتر علی شریعتی را به این صورت دانست، و گفت: شریعتی در آثار خود طنز‌های بسیاری را نهفته دارد.

او تأكید كرد : این كتاب اكنون در مراحل تحقیق قرار دارد و به سفارش موزه‌ی دكتر شریعتی نوشته شده است.

جوادی هم‌چنین به آماده‌ی چاپ ‌بودن گزیده‌ی شعرهای خود اشاره كرد و گفت : این كتاب بخشی از شعرهای كتاب‌های "خیابان‌خواب‌ها"، "سمفونی جیرجیرك‌ها" و كتاب منتشر‌نشده‌ی "محكمه‌ی الهی" را شامل می‌شود كه قرار است توسط نشر ابتكار دانش منتشر شود.

این شاعر هم‌چنین به غیرقابل چاپ‌ اعلام شدن كتاب شعر "محكمه‌ی الهی" خود اشاره كرد و گفت: این كتاب یك ‌سال است كه برای دریافت مجوز ارائه شده و دو بار غیرقابل چاپ اعلام شده است. او هم‌چنین گفت: تصمیم دارد شعرهای كلاسیك و طنزش را با صدای خودش و در قالب سی‌دی منتشر كند.

خلیل جوادی‌ زاده‌ی سال ۱۳۵۳ در زنجان است.


تاریخ انتشار: ١٣ مرداد ١٣٨٩

منبع : سایت پارلمان نیوز
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
07_08_2010 . 20:41
#9
اسلام‌شناسی که نماز نمی‌خواند!
خبرگزاری "رجا نیوز" لینکی از یک وبلاگ را در بخش "سایر رسانه‌ها" منتشر ساخت که با رجوع به این وبلاگ، با عنوان "امت حزب‌الله"، با این تیتر روبرو می‌شوید: "اسلام‌شناسی که نماز نمی‌خواند!"

موضوع این پست خبرنگار رجانیوز در این وبلاگ ، نقل قول چند خاطره‌ است پیرامون دکتر شریعتی با مضامینی هم‌چون، بی‌نمازی‌ی دکتر شریعتی و عدم اعتقاد او به خواندن نماز و هم‌چنین عدم صلاحیت او برای اسلام‌شناسی، و این‌که او در عمل به‌عنوان یک "اسلام‌شناس" شناخته نشده و نظرات و آثار او قابل رجوع و بحث و بررسی نمی‌باشد!

پایگاه اطلاع رسانی دکتر شریعتی نیز عیناً مطالب مختصر و بی‌سند و مدرک این خبرنگار را ضمن قرار دادن لینک آن و با ذکر این چند سطر منتشر ساخته است که در ذیل قابل دسترسی است .

"... در مطلب زير كه در سايت "رجانيوز" لينك شده است، به شريعتي آموزگار "فرم و محتواي نماز" و "سلام‌هاي نماز" و...، اتهام "كاهل‌الصلاة" بودن زده‌اند. دست مريزاد، اجرتان با خدا!..."


تاریخ انتشار: ١۴ مرداد ١٣٨٩

منبع : وبلاگ امت حزب‌الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
14_08_2010 . 03:27
#10
خطاب به ناشران، پیرامون نحوه‌ی انتشار آثار دکترعلی شريعتی
بنام خداوند "خیر، زيبایی، حقیقت"

اخيراً ديده و شنیده می‌شود که بنام دکتر شریعتی آثاری (اعم از کتاب‌، مجموعه‌های صوتی، و غیره) روانه بازار ‌شده‌اند که غالباً نه تنها نظارت و مجوزی از سوی "بنیاد شریعتی" (که زیر نظر وراث قانونی و خانواده وی اداره می‌شود) نداشته‌اند، بلکه بدون هيچ‌گونه ارجاع و ذکری از "مجموعه آثار" معتبر و موثق ۳۶ جلدی دکترعلی شريعتی، به‌صورت کتاب‌سازی‌های بازاری (متناسب با نيازهای اقشار گوناگون) گزيده‌چینی شده‌اند، و بدون ارائه‌ی معیارهای روشنی برای چنین گزینش‌هایی، مطالب گاه به‌صورتی صحیح یا سقیم در کنار هم چیده ‌شده‌اند. زیان این پديده بیش از آنکه از نظر اخلاقی متوجه‌ی حقوق مادی مؤلف و وراث وی شود، می‌تواند به حقوق معنوی صاحب اثر آسيب رساند.

از این‌رو، بنیاد شريعتی بدینوسیله اعلام می‌دارد که از این پس، کلیه کتب منتشرشده‌ بنام دکتر علی شريعتی که مُهر يا برچسب "بنیاد فرهنگی دکتر علی شريعتی" (دفتر تدوین و تنظیم مجموعه آثار معلم شهید) را بر روی جلد نداشته باشند و بدون مشورت و نظارت این نهاد منتشر شده‌‌ باشند، احتمال فقدان اعتبار داشته و در هر حال، بنیاد هيچگونه مسئولیتی در قبال تآیید وثوق محتویات آن ها را نمی‌پذيرد. لذا، از کلیّه ناشرين محترم در سراسر کشور رسماً تقاضا داريم که به همان روال سابق، پیش از اقدام به نشر هر اثر از زنده‌یاد دکتر علی شريعتی با این بنیاد تماس بگیرند و پس از تأیید محتوای اثر اقدام به چاپ و پخش آن بنمایند.

تنها از این طریق است که می توان از خطر هرج و مرج و بازگشت به وضعیتی که در آستانه‌ی انقلاب، پیش از انتشار "مجموعه آثار" در زمینه‌ی آثار دکتر شریعتی، حاکم بود، یعنی خطر انتساب مطالب غیرموثق (اعم از اقوال و اشعار و...) به دکتر شريعتی مقابله کرد. و به اين امید.

در سی و سومین بزرگداشت سالگشت هجرت و شهادت دکتر علی شریعتی / تهران، اول ماه رمضان ۱۳۸۹ / "بنیاد فرهنگی دکتر علی شريعتی"


تاریخ انتشار: ۲۲ / مرداد / ۱۳۸۹

منبع : پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی شریعتی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
10_09_2010 . 18:27
#11
هبوط شریعتی ، فیلم می‌شود
موضوع : هبوط یک ملودرام اجتماعی

فیلم هبوط به نویسندگی و کارگردانی "محمدرضا بنائی" آذرماه در اصفهان جلوی دوربین می‌رود. به گزارش وبلاگ رویدادهای سینمای ایران، این فیلم قرار است با دستمایه قرار دادن موضوع هبوط، بعنوان یک اثر سینمایی، راهی بازار شود. این فیلم داستان طلبه‌ای را روایت می‌کند که در مقابل آنچه که هست معترض و آینده‌ي خویش را با هنر عجین می‌داند . گرچه هنوز موثق بودن این خبر مشخص نیست، و اینکه قرار است این پروژه با کدام هزینه و پشتیبانی و حمایت کدام شخص (حقیقی / حقوقی) ساخته ‌شود...


تاریخ انتشار: ۱۹ / شهریور / ۱۳۸۹

منبع خبر : وبلاگ رویدادهای سینمای ایران
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
10_09_2010 . 20:49
#12
روش مطالعاتی آثار دکتر شریعتی
موضوع : روش سیر مطالعاتی آثار دکتر شریعتی


روش مطالعاتی آثار دکتر علی شریعتی، که پیش از این توسط نیروهای فکری مختلف و پیروان و اندیشمندان معطوف به شریعتی، در پیش و پس از انقلاب منتشر شده بود، این‌بار با بررسی و بازبینی مجدد توسط گروه شریعتی، و همراه با تطابق عناوین آثار با مجموعه آثار موجود در بازار، مجدداً منتشر می‌گردد.

مقدمه‌ي مطلب مذکور را در اینجا می‌خوانیم :


"... مطلب پیش رو نوعی دسته‌بندی روش مطالعه‌ی کتاب‌های معلم شهید دکتر علی شریعتی می‌باشد که برای سهولت خوانندگان و علاقمندان آثار دکتر، که در سطوح مختلف فکری و مطالعاتی قرار دارند و زمان یا حوصله‌ی کافی برای مطالعه‌ی کلیه‌ی مجموعه آثار معلم را ندارند، و یا مایل به آغاز مطالعه‌ي این مجموعه آثار می‌باشند ولی برای نقطه‌ی عزیمت و شروع خود دچار سردرگمی هستند، در نظر گرفته شده است.

بدیهی است این‌گونه راهنمایی‌ها در خط سیر مطالعه‌ی آثار دکتر خالی از نقصان نیست و نمی‌تواند در برگیرنده‌ی تمامی دغدغه‌های معلم شهید باشد و دوستداران و مخاطبان صادق و خوش‌فهم او می‌توانند خود نیازشان را تشخیص داده و اثر مورد نظرشان را حتی در جهت مخالف متن پیشنهادی انتخاب کرده و از آن سود برند.

ذکر این نکته ضروری است که کلیه‌ی آثاری که به نام "کویریات" معروف است و نسل امروز شریعتی را با آن آغاز می‌کند، متاسفانه ممکن است برای بعضی به دلیل شناخت کم از فلسفه، ادبیات، روانشناسی، جامعه‌شناسی یا ادیان و عرفان و تاریخ، و نیز نداشتن آشنایی با "فرهنگ واژگان معلم شهید" و یا کمبود در مطالعه‌ی منابع درجه دوم یا نقدها و مقالات پیرامون زبان کویری شریعتی، گاهی دچار آشفتگی فکری یا بدفهمی "کویریات" شوند. از این‌رو کلیه‌ی آثار شریعتی که به این لایه‌ی فکری‌اش تعلق دارد (چه آنها که قید کرده‌ایم و چه آنهایی که در متن گلچین شده‌ی فعلی نام نبرده‌ایم) در بخش (ج) قرار می‌گیرد. امید است این اقدام کمک کوچکی باشد در راه دستیابی به پاسخ این پرسش که امروز باید خود "شریعتی" را از کجا آغاز کنیم؟..."


دریافت فایل


تاریخ انتشار : ۱۹ / شهریور / ۱۳۸۹

منبع : وبلاگ دکتر شریعتی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
25_09_2010 . 19:04
#13
درگذشت ناگهانی استاد عبدالکریم شریعتی
با نهایت تاسف و تاثر باخبر گشتیم، استاد "عبدالکریم شریعتی" (داماد استاد محمدتقی شریعتی و پسر عموی زنده‌یاد دکتر علی شریعتی)، یکی از شاگردان و یاران و علاقمندان و ره‌پویان استاد محمدتقی شریعتی و دکتر علی شریعتی، ندای حق را لبیک گفته و جان به جان آفرین تسلیم نموده‌اند. از این رو، ضمن اعلام هم‌دردی با خانواده‌ي شریعتی مزینانی، در سوگ این عزیزان سهیم گشته و از درگاه الهی رحمت و مغفرت ایشان را آرزومندیم و برای کلیه‌ي بازماندگان و خانواده‌ی بزرگ شریعتی و شاگردان و علاقمندان این استاد گران‌مایه، آرزوی صبر و شکیبایی می‌نماییم.

روحش شاد و یادش گرامی باد / [size=x-small]گروه شریعتی[/size]

تاریخ انتشار: ۲ / مهر / ۱۳۸۹

منبع : وبلاگ دکتر علی شریعتی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
04_10_2010 . 10:21
#14
خبرهای مربوط به دکتر شریعتی
كارگرداني مي‌گفت : من كه در آمريكا درس می‌خواندم، براي پايان‌نامه بايد يك فيلم می‌ساختم. براي اين كار، من يك داستان از صادق هدايت انتخاب كردم و براي اينكه يك هنرپيشه‌ی زن آمريكايي اين نقش را بازي كند، جنس مرد داستان را به زن تغيير دادم. پيس تهيه‌شده را به آن خانم دادم. پس از مدتي كار را از آن خانم جويا شدم. ايشان گفتند: من داستان را چندين بار خواندم، به نظر مي‌رسد نقش را بايد يك مرد بازی كند نه يك زن. و اين كارگردان دانشجوي ايراني در جواب مي‌گويد: آفرين! درست است. من داشتم با اين كار به صادق هدايت هم خيانت مي‌كردم. شما مرا آگاه كرديد. از شما متشكرم. و آنوقت هبوط شريعتي با نقش طلبه‌اي!!

ویرایش : یک بار / شروین
.
15_10_2010 . 21:32
#15
بروز رسانی بخش اسناد شریعتی
بنیاد فرهنگی شریعتی با همکاری دکتر احسان شریعتی، به‌تازگی اقدام به به‌روز رسانی بخش "اسناد" سایت رسمی دکتر شریعتی کرده است. در این بخش بینندگان و علاقمندان می‌توانند اسناد و مدارک و شواهد موجود و مستند تاریخی پیرامون دکتر علی شریعتی را، که غالباً توسط "ساواک" تهیه و تنظیم شده است، را مشاهده نمایند. گفتنی است که این سایت (پایگاه اطلاع رسانی دکتر شریعتی)، به شیوه‌ي آرشیوی اداره می‌گردد، و کلیه‌ي آثار، اسناد، اخبار، مقالات، و دیگر منابع خود را به‌صورت یک پایگاه آرشیوی به علاقمندان خود عرضه می‌کند.

ورود به این بخش
ویرایش : یک بار / شروین
.
27_10_2010 . 15:25
#16
شرکت در گردهمایی اعضای کلوب دکتر شریعتی


تیم مدیریت کلوب دکتر شریعتی تصمیم گرفته است که به مناسبت سالروز تولد استاد و تقارن آن با عید سعید غدیر برای نخستین بار یک گردهمایی با حضور اعضای کلوب برپا نماید.

محل گردهمایی : یكی از تالارهای همایش تـهـران

زمان : صبح جـمـعـه پـنـجـم آذر ۱۳۸۹ (روز بعد از عید سعید غدیر) .

همراه با پذیرایی از میهمانان به صرف میو ه و شیرینی و ناهار.

زمان و مکان دقیق گردهمائی متعاقباً به شرکت‌کنندگان اعلام خواهد شد.


نکته :

۱. ظرفیت میهمانان محدود می‌باشد، و به محض تکمیل ظرفیت، ثبت‌نام متوقف خواهد شد.

۲. انتخاب میهمانان با صلاحدید تیم مدیریت می‌باشد.


تاریخ انتشار : ۵ / آبان / ۱۳۸۹

منبع : کلوب دکتر شریعتی / این لینک از دست رفته است
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
12_11_2010 . 06:07
#17
نشست صمیمانه دانشجویان در خانه موزه‌ي دکتر شریعتی
موضوع : نشست صمیمانه‌ی دانشجویان و علاقمندان شریعتی در خانه موزه‌ي دکتر شریعتی با خانواده‌ی شریعتی


دوم آذر ماه، یادآور سالروز ولادت دکتر علی شریعتی است. از این رو و به همین مناسبت فرخنده، جمعی از دانشجویان و علاقمندان دکتر شریعتی پیش‌دستی کرده و با هماهنگی قبلی با خانواده‌ي دکتر شریعتی، در خانه موزه‌ي دکتر علی شریعتی واقع در خیابان جمال زاده ـ کوی نادر گردهم آمدند و در یک نشست صمیمانه و خودمانی! با برخی ابعاد، شخصیت و زندگانی دکتر علی شریعتی که کمتر شناخته شده و بدان پرداخته شده است آشنا شده و پای درددل‌های همسر فداکار شریعتی(دکتر پوران شریعت رضوی) نشستند و صمیمانه به بحث و گفتگو و شنیدن خاطرات خانواده‌ي شریعتی از زندگی و زمانه‌‌‌ي دکتر شریعتی پرداختند. از آنجاکه برگزاری و فراهم آوردن چنین نشستی در محل دانشگاه برای دانشجویان در تاریخ مذکور مقدور نبود، قرار بر این شد که این مراسم با تعدادی محدود از نمایندگان دانشجویان در خانه‌ی شریعتی‌ها برگزار شود و به احتمال زیاد، فیـلـم این مراسم در دانشگاه منعکس گردد تا دیگر علاقمندان و دانشجویان نیز بتوانند از آن بهره‌مند گردند!

این نشست با همراهی و همدلی آقای دکتر احسان شریعتی نیز همراه بود. گرچه قرار بود خانم‌ها سوسن و سارا شریعتی نیز در این محفل دانشجویی حضور یابند، اما از آنجا که این امر محقق نگشت، دانشجویان به گپ و گفت با مادر و پسر پرداختند و به یاد دکتر علی شریعتی، برخی از خاطرات تلخ و شیرین آن ایام را زنده کردند.

هم‌چنین این روز مصادف بود با ۷۶‌امین سالروز تولد دکتر پوران شریعت‌رضوی، از این رو دانشجویان با برپایی جشن تولدی مختصر و بیادماندنی و هم‌چنین اهدای کیک تولد به همسر دکتر شریعتی، از ایشان به دلیل زحمات بی‌دریغ، ایستادگی، صبوری، و وفاداری به همسر و فرزندان و آرمان‌های دکتر علی شریعتی قدردانی کرده و این روز را صمیمانه به ایشان تبریک گفتند.

گفتنی است در این مراسم، تعدادی از مدعوین پرسش‌هایی را با دو میزبان خود مطرح ساختند و پای سخنان دکتر احسان شریعتی و مادر ایشان نشستند و لحظاتی بیادماندنی را در خانه‌ی دکتر علی شریعتی و خانواده‌ي ایشان سپری کردند.


تاریخ انتشار : ۲۱ / آبان / ۱۳۸۹

منبع : گـروه شریعتی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
25_11_2010 . 01:38
#18
سالروز تولد دکتر شریعتی و چند خبــر
پیام دکتر احسان شریعتی برای سالروز تولد پــدر :

۱ - آنانی که وقتی هستند، هستند، وقتی که نیستند، هم نیستند ؛
۲ - آنانی که وقتی هستند، نیستند، وقتی که نیستند، هم نیستند ؛
۳ - آنانی که وقتی هستند، هستند، وقتی که نیستند، هم هستند ؛
۴ - آنانی که وقتی هستند، نیستند ، وقتی که نیستند، بیشتر هستند!(دکتر علی شریعتی)

به مناسبت بین‌العیدین، قربان‌علی شریعتی (نامی که پدر برای این حقیر انتخاب کرده بود!)


دوم آذرماه سالروز ولادت معلم مردم، دکتر علی شریعتی، گـرامی‌باد
ضمن پاس‌داشت این روز خجسته، به چند خبر تازه می‌پردازیم. در ابتدا اعلام می‌داریم که بر خلاف شایعات و نقل قول‌های اشتباه رسانه‌ای، دکتر احسان شریعتی و دکتر سارا شریعتی در مراسم سالگرد روز جهانی فلسفه در تهران شرکت نکرده و اساساً تمامی اخبار و شبهات مطرح شده بی‌اساس است. نام خانم دکتر سارا شریعتی نیز بدون اطلاع ایشان و بدون هماهنگی قبلی با ایشان، در لیست سخن‌رانان این همایش به دروغ درج گشته است، که این امر نیز از سوی ایشان تکذیب گشت، و نه ایشان و نه آقای دکتر شریعتی، در این همایش شرکت نکرده‌اند.

هم‌چنین پیش‌تر اعلام می‌داریم که جلسه‌ي سوم(روزهای دوشنبه) کلاس‌های «شریعتی‌شناسی» دانشکده علوم پردیس دانشگاه تهران که پیش‌تر درباره بیوگرافی-بیبلیوگرافی و متدلوژی دکتر شریعتی بوده است، برگزار نمی‌گردد و به هفته‌ي آینده موکول گشته است.
همچنین به اطلاع کلیه‌ي علاقمندان و دنبال کنندگان می‌رساند که طی دو هفته‌ی گذشته جلساتی درباره‌ي گرایشات کنونی فلسفه اخلاق در اروپا - بویژه فرانسه- و در قیاس با اندیشه‌های اخلاقی-وجودی شریعتی، درمحل دفتر پژوهش‌های فرهنگی دکتر علی شریعتی توسط "روشنفکران دینی" طی نشست‌هایی اختصاصی در این دفتر برگزار گشته است. در اخرین جلسه‌ي برگزار شده دکتر محمد تقی آزاد ارمکی بعنوان جامعه شناس و مدرس دانشگاه، میهمان و سخنران دفتر پژوهش‌ها بوده‌اند و در این نشست دو تن از اعضاء خانواده‌ي دکتر شریعتی(احسان و سارا شریعتی) نیز حضور داشتند.

گفتنی است، روز دوشنبه (اول آذر ماه ۱۳۸۹) به همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي به مناسبت هفتاد و هفتمين سالروز تولد دكتر علي شريعتي، مراسم بزرگداشتي با حضور دکتر سوسن شریعتی ‌در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار گشته است. این همایش با استقبال بیش از ظرفیت سالن و پرشور دانشجویان برگزار شد و برغم تلاش چند نفر برای ایجاد شبهه (با پخش فتاوی آیات علیه دکتر) و اغتشاش (بالا بردن پلاکاردهایی)، سخنرانی سوسن شریعتی (که به خلاف سخنران رسمی تحمیلی قبلی که می‌خواست دکتر را روشنفکری ضد روشنفکری و غرب و لیبرالیسم و ... نشان دهد)؛ به ابعاد دوگانه و همه جانبه و چند ساحتی اندیشه و مشی و منش دکتر پرداخت و نهایتا بزرگداشتی موثر، زنده و موفقی برگزار گشت. تابه این ساعت هنوز هیچ خبر و گزارش رسمی از این همایش منتشر نگشته است...

با سپاس فراوان از توجه شما عزیزان همراه / گروه شریعتی


تاریخ انتشار : ۳ / آذر / ۱۳۸۹

منبع : وبلاگ دکتر شریعتی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
26_11_2010 . 13:45
#19
شریعتی، دانشجوی فلسفه‌ی دانشگاه تهران
دکتر علی شریعتی در سال تحصیلی ۱۳۳۵-۱۳۳۴ دانشجوی رشته‌ی فلسفه در دانشگاه تهران بوده است، اما در همان سال او از تحصیل در این دانشگاه انصراف داده و به دانشکده‌ی تازه‌تأسیسِ ادبیاتِ مشهد رفت. کپیِ پرونده‌ی دانشجوییِ او در دانشگاه تهران به تازگی در اختیارِ خانواده‌ی شریعتی قرار گرفته، که ضمیمه شده است :


تصویر سند شماره ۱

تصویر سند شماره ۱

تصویر سند شماره ۱

تصویر سند شماره ۱

تصویر سند شماره ۱


تاریخ انتشار : ۱ / آذر / ۱۳۸۹

منبع : سایت رسمی دکتر شریعتی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
22_12_2010 . 23:25
#20
خبرهای مربوط به دکتر شریعتی
مجموعه کامل آثار مرحوم دکتر «علی شریعتی» به زبان عربی، در نمایشگاه بین‌المللی امسال کتاب بیروت توانست جایگاه دوم را در پرفروش‌ترین‌های بخش کتب دینی کسب کند.


تاریخ انتشار : ١/دی/٨٩

منبع : خبر آنلاین
ـــــــــــــــــــــــــــ
.
22_12_2010 . 23:34
#21
خبرهای مربوط به دکتر شریعتی
انتشارات دار الأمیر لبنان در راستای طرح بزرگ خود در ترجمه و بررسی و انتشار آثار دکتر علی شریعتی به زبان عربی، نخستین بخش از مجموعه کامل این اندیشمند معاصر ایرانی را در ده جلد منتشر کرد. این مجموعه ده جلدی با جلد گالینگور و با قیمت ۲۰۰ دلار در لبنان عرضه شده است.

انتشارات دار‌الأمیر پیش از این در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ترجمه‌ی عربی کتاب‌های دکتر علی شریعتی را به صورت مجزا به علاقه‌مندان ارائه کرده بود. این انتشارات هم‌چنین در همکاری با مؤسسه امام موسی صدر در لبنان به نشر افکار ایشان و کتاب‌های منتشرشده درباره‌ی وی می‌پردازد.


تاریخ انتشار : ۳۱ / ۵ / ۱۳۸۹

منبع : خبر آنلاین
ــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
04_03_2011 . 05:06
#22
آثار دکتر علی شریعتی در کشور کوزوو بیشترین مخاطب و طرفدار را دارد
جــرس : یکی از ناشران کشور کوزوو می گوید که کتب دکتر علی شریعتی، نویسنده، مورخ، و جامعه‌شناس ایرانی، پرفروش‌ترین کتاب در آن کشور است.

به گزارش پایگاه تحلیلی ـ خبری ایران بالکان (ایربا)، "باسکیم عاودیواز" یکی از ناشران فعال در کوزوو، که صاحب و مدیر انتشارات و کتاب‌فروشی سیرا(سیره)، و پیشگام مراکز انتشاراتی‌ی اسلامی، و در عین حال نماینده‌ی ناشران آلبانیایی است، طی گفتگویی گفته است: "آثار بسیاری از نویسندگان جهان اسلام را به آلبانیایی ترجمه کرده ایم، از جمله نویسندگان مشهور جهان عرب مانند: عمرو خالد، یوسف قرضاوی، محمد غزالی، سید قطب و دیگران... از زبان بوسنیایی غالباً آثار علی عزت بگوویچ، شفیق کوردیچ، محرم استولانوویچ، و انس کاریچ. از انگلیسی آثار سعید محمد، نقیب العطاس، مراد هافمن، محمد اسد، سید حسین نصر. از زبان اردو بیش‌تر کتاب‌های مودودی. از زبان فارسی کتاب های دکتر شریعتی و مرتضی مطهری. و از ترکی هم کتاب‌هایی از محمد عاکف ارسوی، شمس‌الدین سامی، احمد داوداوغلو، علی بولاچ، نجیب فاضل، فتح الله گولن و امثال این ها را ترجمه کرده‌ایم. اما آثار دکتر شریعتی، مولانا جلال‌الدین، احمد داوداوغلو، و عصمت اوزل، بیش‌ترین خواننده و طرف‌دار را در کشور دارند.

گفتنی است کوزوو جوان‌ترین کشور بالکان(هم به لحاظ عمر سیاسی و هم به لحاظ ساختار جمعیتی) است.


تاریخ انتشار : ۱۳ / اسفند / ۱۳۸۹

منبع : جرس
ــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
19_03_2011 . 21:19
#23
مرز میان نقادی و اتهام‌افکنی
شماره دهم ماهنامه مهرنامه، ویژه‌ی نوروز ۱۳۹۰، منتشر شد.

در این شماره مقاله‌ای از خانم "فهیمه بهرامی" پیرامون رویکرد مجله مهرنامه به اندیشه‌ی دکتر شریعتی در یک سال گذشته منتشر شد.


ویرایش : یک بار / شروین
.
26_04_2011 . 21:42
#24
حسن فتحی مستند دکتر شریعتی را کلید می‌زند
حسن فتحی در نظر دارد در این فیلم مستند، علاوه بر نمایش گوشه‌هایی از زندگی دکتر شریعتی در ایران و فرانسه، به بررسی آثار و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی او نیز بپردازد. کارگردان فیلم‌های سینمایی "پستچی سه بار در نمی‌زند" و "کیفر" در نظر دارد فیلمی مستند درباره‌ی دکتر علی شریعتی بسازد. به گزارش رسانه‌ی ایران به نقل از خبر آنلاین، این اولین مستند کامل و بلند از زندگی دکتر علی شریعتی، ۳۴ سال پس از درگذشت او خواهد بود.

حسن فتحی در نظر دارد در این فیلم مستند، علاوه بر نمایش گوشه‌هایی از زندگی دکتر شریعتی در ایران و فرانسه، به بررسی آثار و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی او نیز بپردازد.

فتحی که در حال حاضر مشغول بررسی یکی دو پروژه سینمایی دیگر است، هنوز زمان آغاز ساخت مستند زندگی‌نامه شریعتی و نام آن را تعیین نکرده است.

فتحی درباره‌ی این مستند اخیر خود گفت: "در ساخت این مستند برای ما بسیار مهم بود که از زندگی فردی بگوییم که ۵۰ سال مشغول نگارش بوده، و علاوه بر نویسندگی، در هر حوزه‌ای که ورود کرده فردی بسیار موفق بوده است.‌"

حسن فتحی هم‌چنین کارگردان سریال‌های تلویزیونی "پهلوانان نمی‌میرند"، "شب دهم"، "مدار صفر درجه"، "میوه ممنوعه"، "اشک‌ها و لبخندها" و "در مسیر زاینده‌رود" است.


تذکر : شایان‌ذکر است که تا زمان انتشار این خبر در رسانه‌ها، خانواده‌ي شریعتی از جزئیات و حتا طرح کلی این اثر اطلاعی نداشته و مشورتی با ایشان صورت نپذیرفته است.


تاریخ انتشار : ۴ / اردیبهشت / ۱۳۹۰

منبع : رسانه ایران
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
08_05_2011 . 01:01
#25
غرفه‌ بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی در نمایشگاه کتاب تهران
موضوع : غرفه‌ي بنیاد فرهنگی دکترعلی شریعتی در نمایشگاه کتاب تهران

جهت بازدید از غرفه‌ي بنیاد فرهنگی دکترعلی شریعتی در نمایشگاه کتاب تهران، می‌توانید به بخش ناشرین عمومی، ردیف ۱۲، شماره ۱۰ مراجعه بفرمایید.


تاریخ انتشار : ۱۷ / اردیبهشت / ۱۳۹۰

منبع : گروه شریعتی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
10_05_2011 . 14:55
#26
استقبال گسترده‌ی دوستداران معلم از غرفه‌ی بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی در نمایشگاه کتاب
موضوع : استقبال قابل‌توجه از غرفه‌ی دکتر شریعتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران


غرفه‌ی بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۳۹۰ هم، هم‌چون سال‌های گذشته با استقبال کم‌نظیر مخاطبان روبرو شده است.

اهمیت این استقبال گسترده که طیف‌های متنوع فکری و سنین مختلف را نیز در برمی‌گیرد، وقتی فزونی می‌یابد که بدانیم غرفه‌ی دکتر شریعتی (واقع در راهرو ۱۲، شماره‌ی ۱۰) در فضای به لحاظ حجمی کوچک‌تر از سایر غرفه‌ها و نیز در محاصره‌ی کامل غرفه‌های دیگر روحانیون! واقع شده است.

بازدیدکنندگان حتی در خلوت‌ترین ساعات نمایشگاه مجبورند مدتی در صف انبوه پشت ویترین و یا در کنار غرفه‌های مجاور صبر کنند تا بتوانند موفق به بازدید از ویترین غرفه شوند، که این قبیل صحنه‌ها رهگذران و مردم عادی را گاه شگفت‌‌زده می‌کرد.

با وجودی که هنوز تا پایان نمایشگاه چند روزی باقی مانده بعضی آثار پرفروش دکتر شریعتی با کمبود مواجه شده و برخی مخاطبان موفق به تهیه‌ی آنها از نمایشگاه نمی‌شوند.

لازم به ذکر است دکتر احسان شریعتی هر روز دقایقی کوتاه از این غرفه بازدید می‌کند.


تاریخ انتشار : ۲۰ / اردیبهشت / ۱۳۹۰

منبع : گروه شریعتی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
08_06_2011 . 12:21
#27
شریعتی و اسلام منهای روحانیت
دوازدهمین شماره ماه‌نامه "مهرنامه" ویژه خرداد ماه در پرونده‌ای با نام "واقعیت یا تهمت؟" تلاش کرده است که نگاه شریعتی به روحانیت و رابطه‌اش با این قشر را از منظرهای گوناگون مورد بررسی قرار دهد.

در همین رابطه سلسله مقالات و مصاحبه‌هایی را با علیرضا علوی‌تبار، سیدعلی اصغر غروی، مقصود فراستخواه، سروش دباغ و ... منتشر کرده است.
.
16_06_2011 . 05:27
#28
نشست علمیِ نسبت شریعتی و علوم انسانی
موضوع : نشست علمیِ نسبت شریعتی و علوم انسانی

عصر امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه و در آستانه‌ی سی و چهارمین سالگرد هجرت بی‌بازگشت معلم شریعتی، به همت "بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی"، نشستی با حضور جمعی از اساتیدِ چندین دانشگاه‌ و نیز تنی چند از دانشجویانی که در پایان‌نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و یا دکترای خود بر روی موضوعاتی پیرامون اندیشه‌ی دکتر شریعتی تحقیق و مداقه داشته‌‌اند برگزار گردید.
این برنامه در دو بخشِ بررسی موضوعی رساله‌ها‌ی دانشجویان و نیز بحث و مناظره بین اساتید مدعو با محوریت "نسبت شریعتی و علوم انسانی" پیگیری شد. مشروح کامل این جلسه‌ی طولانی بزودی توسط بنیاد فرهنگی شریعتی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

لازم بذکر است که در این نشستِ علمی - تحلیلی، هرسه فرزند دکتر شریعتی حضور داشته و از نزدیک با نظرات اساتید و دانشجویان آشنا گشتند.


تاریخ انتشار : ۲۵ / خرداد / ۱۳۹۰

منبع : گروه شریعتی
.
16_06_2011 . 14:45
#29
خبرهای مربوط به دکتر شریعتی

نشستِ علمی-تخیلی
.
17_06_2011 . 21:18
#30
اطلاعیه‌ي یادمان ۳۴امین ساگشت شهادت معلم شریعتی
موضوع : اطلاعیه جمعی از علاقمندان و ره پویان معلم شهید پیرامون برگزاری یادمان ۳۴امین سالگرد شهادت معلم شریعتی


بسم رب الشهدا و الصدیقین

بخوان به نام گل سرخ در صحاری شب
که باغ ها همه بیدار و بارور گردند


در شبِ شهادتِ معلمِ ایمان، اخلاص و آزادگی، _شاهدِ "خداگونه‌ی" عصرِ نخواستن‌ها و شهید "پیامبرگونه" زمانه‌ی نتوانستن‌ها، گرد هم خواهیم آمد.

در یادمانِ سی و چهارمین سالگشت معراجِ روحِ "عصیان گری" که طعام‌ اش "عقیده" بود و شراب اش نیز "جِهاد" ، علی‌رغم همه‌ی مرارت‌ها و ملامت‌ها و ممانعت‌های از دیرباز مانده‌ی قلم شکنان و عهد ناباوران و مردم ستیزان، یاد شریف و راهِ پاکش را گرامی خواهیم داشت.

سخن از یادواره‌ی گواهِ مُرسلی است که با ره توشه‌ی "هجرت و خدمت" ، ذاکرِ اعجازگونِ هرآنچه "حقیقت، خیر و زیبایی" عصر خویشتن و نسل‌های در پسِ خویش آمده‌اش گشت و بودن را نه در زیستِ "راکد و نکبت بارِ و حقارت‌ زای ماندن و به هر قیمتی ماندن!" که در سیّالیتِ "شدن" و نیز شدن را در "خداگونه شدن" دید و نه تنها دید، بلکه "زیست" و با حیات و مماتِ "روشنگر و بیداری آفرینش" به ره ‌پویانش آموخت.

معلمی که با "توتم قلم" و با " تیغ ِ بوداوار ِ بی نیازی و بی پیوندی و تنهایی"، از جملگی مصلحت‌ها و منفعت‌ها و ترس‌ها و تمکین‌ها و تقلیدها، رسته و رهیده، _مستغنی و معلّی!_ به ستیز با مثلث شومِ « زر و زور و تزویر» بدسگالان و مردم فریبانِ جامعه‌اش رفت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سخنران ویژه : آقای رضا علیجانی

زمان : یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ / ساعت ۹ شب به وقت ایران

مکان : اتاق گفتگوی مجازی "ایران آینده" در بیلوکس

شرکت برای عموم آزاد است


تاریخ انتشار : ۲۷ / خرداد / ۱۳۹۰

منبع : گروه شریعتی ـ سایت بنیاد ایران آینده ما
.
24_11_2011 . 03:59
#31
رونمایی از کتابخانه دیجیتال حسینیه ارشاد در مراسم سالروز تولد شریعتی
عصر امروز، دوم آذرماه 1390 و همزمان با هفتاد و هشتمین سالروز ولادت بزرگ‌مرد اندیشه، "دکتر علی شریعتی" مراسم رونمایی از کتابخانه‌ی دیجیتال حسینیه ارشاد در محل زیر زمین حسینیه و در جنب کتابخانه‌ی حسینیه‌ی ارشاد برگزار شد.
در ابتدای مراسم، پس از نمایش قطعه فیلمی از فعالیتها و نوع کار کتابخانه‌ی حسینیه‌ی ارشاد از تاریخ تاسیس آن در سال 59 تا به امروز، دکتر ناصر میناچی به پشت تریبون رفت و به ارائه‌ی گزارشی تکمیلی در این خصوص پرداخت. وی از خاطرات خود با شریعتی و نیز "چه باید کردهای" معلم در جهت پیشبرد اهداف این موسسه و نیز مانیفست شریعتی در این خصوص (م.آ.20) یاد کرد.
سپس معرفی اجمالی کتابخانه دیجیتال توسط "سرکار خانم خراسانچی" و نیز ارائه امکانات و قابلیت های کتابخانه دیجیتال توسط "آقای میرزایی" انجام گرفت.

از این پس دوستداران حوزه‌ی کتاب می‌توانند از طریق سایت زیر و حتا بدون حضور فیزیکی در محل کتابخانه‌ی حسینیه‌ی ارشاد از امکانات این کتابخانه‌ی دیجیتالی استفاده کنند. بعلاوه عضو شدن نیز از راه دور و توسط سایت زیر امکان پذیر می‌باشد ضمن اینکه بسیاری از قسمت‌های کتابخانه بصورت آنلاین و رایگان در اختیار عموم علاقمندان خواهد بود.
لازم به ذکر است در این مراسم سوسن شریعتی نیز حضور داشت.

http://www.hepl.ir/ui/Forms/Index.aspx

تاریخ انتشار: 2 / آذر / 1390

منبع: گروه شریعتی
.
29_12_2012 . 21:45
#32
سیاست شریعتی
بیست‌ و هفتمین شماره ماه‌نامه "مهرنامه" ویژه اذر ماه ۹۱ در پرونده‌ای با نام "سیاست شریعتی" تلاش کرده است که گزارشی از پایان‌نامه یکی از دانشجویان به نام بهاره قنبری بدهد.

این پایان‌نامه به رابطه میان اسلام سیاسی و اسلام عامیانه : مطالعه موردی دکتر شریعتی پرداخته است.
.
09_09_2013 . 20:29
#33
حشر خاطرات مربوط به شریعتی در خبرگزاری‌ها
خرداد ماه ۱۳۹۲، سی‌وششمین سالگرد مرگ دکتر علی شریعتی در غیبت مراسم گسترده‌ای که تا چهار سال پیش در حسینیه ارشاد برگزار می‌شد، و در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری، در رسانه‌ها (مطبوعات و خبرگزاری‌ها و سیمای جمهوری اسلامی) انعکاس متنوعی داشت. از روزنامه‌ی «ایران» گرفته تا روزنامه‌های «شرق» و «اعتماد»؛ از خبرگزاری «فارس» گرفته تا «ایسنا»، هر کدام به دلایلی و گاه برخلاف سنت همیشگی خود به شریعتی و آرای او پرداختند: گاه از جنس نقد و نظر و گاه از جنس خاطرات و اسناد. از آن جمله بود نقل خاطرات دکتر روحانی، رئیس‌جمهور منتخب، مربوط به سال‌های دهه‌ی پنجاه؛ انعکاس مصاحبه‌ای با آیت‌الله خامنه‌ای (هفته‌نامه‌ی سروش) در خردادماه ۱۳۶۰؛ و میزگردی با حضور حجت‌الاسلام خسروپناه و دکتر عبدالکریمی در شبکه‌ی ۴ سیما.

نکته‌ی قابل توجه این است که بخش اعظم این خاطرات در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ اظهار یا منتشر شده بوده است. پرسش این است که دلایل حشر این خاطرات و تبدیل شدن‌شان به خبر چیست؟ تعدادی از این مطالب این‌جا بازنشر می‌شوند.


مصاحبه خواندنی مقام معظم رهبری درباره دکتر شریعتی - ایسنا

بخش هایی از گفت و گوی مجله سروش (شماره ۱۰۲، خرداد ۱۳۶۰) با حضرت آیت الله خامنه ای که در آن نقل قولی هم از امام خمینی (ره) درباره دکتر علی شریعتی دارند از این قرار است:


با توجه به اینکه شما با دکتر شریعتی سابقه دوستی و صمیمیت داشتید و با او از نزدیک آشنا بودید، آیا تمایل دارید در مورد چهره و شخصیت او با ما مصاحبه کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. بله، من حرفی ندارم که درباره شخصیت شریعتی و معرفی شخصی از جوانب انسانی که برای مدت های مدیدی مرکز و محور گفت و گوها و قال و قیل های زیادی بوده، آشنایی های خودم را تا حدودی که در این فرصت می گنجد بیان کنم.

به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست؛ یعنی از شگفتی‎های زمان و شاید از شگفتی‎های شریعتی این است که هم طرفدارانش و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده‎اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست.

مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی‎گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی‎کنم که این اشتباهات کوچک بود. اما ادعا می‎کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می‎توانیم نام بگذاریم، چهره شریعتی از برجستگی‎ها و زیبایی هایی هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او برجستگی های او را نبینیم. من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل های مربوط به شریعتی محسوب می شد، امام در ضمن صحبتی بدون این که نام از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست، نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون این که اسم شریعتی را بیاورند این جور بیان کرده بودند: کسی را که خدماتی کرده (چیزی نزدیک به این مضمون) به خاطر چهار تا اشتباه در کتاب هایش بکوبیم این صحیح نیست، این دقیقا نشان می داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی؛ ممکن بود او اشتباهاتی بعضا در مسایل اصولی و بیانی تفکر اسلامی داشته باشد، مثل توحید، یا نبوت و یا مسایل دیگر. اما این نباید موجب می شد که ما شریعتی را با همین نقاط منفی باید بشناسیم. در او محسنات فراوانی هم وجود داشت که البته مجال نیست که الان من این محسنات را بگویم، برای اینکه در دو مصاحبه دیگر درباره برجستگی های دکتر من مطالبی گفته ام. این درباره مخالفان.

دشمنی دوستان

اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از مخالفانش نبود؛ بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود. طرفداران او به جای اینکه نقاط مثبت شریعتی را مطرح کنند و آنها را تبیین کنند، در مقابل مخالفان صف آرایی ها کردند و در اظهاراتی که نسبت به شریعتی کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. سعی کردند حتی کوچک ترین اشتباهی را از او نپذیرند. سعی کردند هرگونه اختلافی را که با روحانیون یا با متفکران بنیانی و فلسفی اسلام دارند در پوشش حمایت و دفاع از شریعتی بیان کنند. در حقیقت شریعتی را سنگری کردند برای کوبیدن روحانیت و یا کلا متفکران اندیشه بنیانی و فلسفه اسلام.

خود این منش و موضع گیری کافی است که عکس العمل ها را در مقابل شریعتی تندتد و شدیدتر کند و مخالفان او را در مخالفت حریص تر کند.

بنابراین من امروز می بینم کسانی که به نام شریعتی و به عنوان دفاع از او درباره شریعتی حرف می زنند، کمک می کنند تا شریعتی را هر چه بیشتر منزوی کنند. متاسفانه به نام رساندن اندیشه های او یا به نام نشر آثار او یا به عنوان پی گیری خط و راه او فجایعی در کشور ما صورت می گیرد. فراموش نکرده ایم که یک مشت قاتل و تروریست به نام "فرقانی ها" خودشان را دنباله رو خط شریعتی می دانستند.

آیا شریعتی به راستی کسی بود که طرفدار ترور شخصیت عظیمی مثل شهید مطهری باشد؟ او که خودش را همواره علاقه مند به مرحوم مطهری و بلکه مرید او معرفی می کرد. من خودم از این مطلب را شنیدم، مخالفان را می شود با تبیین و توضیح روشن کرد. می شود با بیان برجستگی های شریعتی، اگر در میان مخالفان معاندی وجود دارد، او را منزوی کرد.

اما این گونه موافقان را به هیچ وسیله ای نمی شود از جان شریعتی و از سر شریعتی دور کرد. بنابراین من معتقدم چهره شریعتی در میان این موافقان و این مخالفان چهره مظلومی است و اگر من بتوانم در این باره یک رفع ظلمی بکنم به مقتضای دوستی و برادری دیرینی که با او داشتم، حتما ابایی ندارم.

ابعاد ناشناخته شخصیتی شریعتی

عده ای معتقدند که معمولا شخصیت ها از دور یا پس از مرگ مبالغه آمیز و افسانه ای جلوه می کنند. آیا به نظر شما در مورد شریعتی نیز می توان این نظر را صادق دانست و آیا چهره او نیز دستخوش چنین آفتی شده است؟

البته من تصدیق می کنم که بخشی از شخصیت شریعتی مبالغه آمیز و افسانه آمیز جلوه می کند، در میان قشری از مردم، اما متقابلا بخش های ناشناخته ای از شخصیت شریعتی هم که آنها به قدر آنچه که بوده اند هم بروز نکرده اند و رویش امروز حساب نمی شود، مثل فرقانی ها هستند، در یک سطح دیگری، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند و خودشان را به شریعتی منتسب می کنند. از آن جمله هستند بعضی از افراد خانواده شریعتی، اینها در حقیقت از نام و از عنوان، از آبروی شریعتی دارند سوءاستفاده می کنند برای مقاصد سیاسی و این طرفداری و جانبداری است که یقینا ضربه اش به شخصیت شریعتی کمتر از ضربه مخالفان شریعتی نیست، وجود دارند.

شریعتی را ممکن است به عنوان یک فیلسوف، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار جریان اندیشه مترقی اسلام، معرفی بکنند. اینها البته همان طوری که اشاره کردید، افسانه آمیز و مبالغه آمیز است و چنین تغیراتی باب مرحوم دکتر شریعتی نیست. اما متقابلا شریعتی یک چهره دردمند پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، ااز جمله منادیانی بود از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غلفت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماعی رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر سازندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندکی مطرح کند. این بعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود. می بینید که اگر از یک بعد از سوی قشری از مردم شریعتی چهره اش مبالغه آمیز جلوه می کند، باز بخش دیگری از شخصیت او و گوشه دیگر از چهره او حتی ناشناخته و تاریک باقی مانده است. بنابراین می توانم در پاسخ شما بگویم بله، در صورت مشروط در مورد شریعتی هم این بیماری وجود داشته است، اما نه به صورت کامل و قسمت هایی از شخصیت او آنچنان که باید هم حتی شناخته نشده است.

شریعتی و آغازگری ها

نقش دکتر شریعتی در آغازگری ها چه بود؟ آیا او را در این مورد با اقبال یا سید جمال می توان مقایسه کرد؟

البته شریعتی یک آغازگر بود. در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. چنین کسانی اما هیچ کدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در غالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دهنده به سوال ها و روشن کننده نقاط ابهام و تاریک بود.

اما اینکه ما او را با سید جمال یا با اقبال مقایسه کنیم، نه! اگر کسی چنین مقایسه ای بکند ناشی از این است که اقبال و سید جمال را به درستی نشناخته است. دقیقا در یکی از جلسات یادبود مرحوم دکتر، شاید چهلم او بود، در مشهد سخنرانی، سخنرانی کرد و او را حتی از سید جمال و از کواکبی و از اقبال و اینها هم برتر خواند، بلکه با آنها غیر قابل مقایسه هم دانست. همان وقت هم این اعتراض در ذهن کسانی که شریعتی را به درستی می شناختند پدید آمد؛ زیرا تعریف از شریعتی به معنای این نیست که ما پیشروان اندیشه مترقی اسلام را تحقیر کنیم.

با توجه به دوستی و ارتباط عمیق و نزدیک بین شما و مرحوم شریعتی، شما در مجموع چه احساسی نسبت به خط حرکت مبارزاتی و ایدئولوژیکی و عقیدتی شریعتی دارید و جمعا آن را چگونه برآورد می کنید؟

از مطالبی که گفتم فکر می کنم بتوان گفت که احساسات من نسبت به مرحوم شریعتی چه می باشد، من همیشه شریعتی را یک عنصر پیکاری ناپذیر در خط گسترش فکر اسلامی می دیدم و احساس می کردم.

از سال 1336 که من شریعتی را از نزدیک شناختم و با هم دوست شدیم (قبل از اینکه به فرانسه برود) در جلسات کوچکی در حاشیه کار پدرش آقای محمد تقی شریعتی که در کانون نشر فرهنگ اسلامی داشت، او را فردی می دیدم که یک انگیزه تمام نشدنی در او وجود دارد برای آن چیزی که او از اسلام درک می کند.

البته تلاش های او را در خارج از کشور من نمی دانم، در حدود 5 الی 6 سال در خارج از کشور بود، یعنی همان سال 1336 بود که به خارج از کشور رفت و اواخر سال 1342 بود که به ایران برگشت. بعد از آنکه ایشان به ایران مراجعت کردند، چهار الی پنج سالی به طور محدود فقط در دفتر کارش در مشهد بود و بعد در سطح ایران این تلاشش به خوبی مشهود شد.

او یک انسان تلاشگر و در راه عقیده و فکر اسلامی خستگی ناپذیر و ارعاب ناپذیر بود. وجودی بود که در یک مقطع زمان واقعا به وجود او نیاز بود و او خلایی را پر کرد. البته این به آن معنی نیست که کار شریعتی بی عیب و نقص بود. یقینا کار او اگر فارغ از بقیه تلاش هایی که در جامعه انجام می داد، مورد ملاحظه قرار بگیرد، یک کار کاملی نخواهد بود؛ اما در کنار تلاش هایی که آن روز انجام می گرفت، حقیقتا یک جریان برای گسترش فکر اسلامی بود.


روحانی طرفدار شریعتی؛ «روحانی» رئیس‌جمهور - تاریخ ایرانی

تاریخ ایرانی: «علت اینکه جمعیت زیادی پای منبرش جمع می‌شوند چند چیز است، یکی اینکه کلمه دکتر جلو اسمش دارد که همین کلمه باعث جمع شدن عده‌ای از مردم می‌شود. دوم اینکه از طرفداران سرسخت دکتر علی شریعتی است، سوم اینکه در آخر منبرش ضمن دعا به روحانیون اظهار می‌کند خدایا مراجع ما را مخصوصا مرجع عالیقدرمان را در پناه قرآن حفظ کن که این جمله مرجع عالیقدرمان منظورش خمینی است و همه مستمعین این مطلب را می‌فهمند.» این گزارش مامور ساواک در روز 18 مهر 2536 شاهنشاهی (1356) درباره سخنرانی یک روحانی در مسجد امام است که تقدیر چنین رقم خورد که این «روحانی» 36 سال بعد از مجموع آرای 36 میلیونی انتخابات ریاست جمهوری، 18 میلیون رای کسب کند و هفتمین رئیس‌جمهور ایران شود. آن روحانی جوان چنانکه مامور ساواک نوشت از طرفداران دکتر علی شریعتی بود؛ آنکه شریعتی را «فردی خوش‌ فکر، خوش ‌بیان، خوش ‌قلم و دارای مطالعات وسیع» می‌داند.

«تاریخ ایرانی» در سی و ششمین سالروز درگذشت دکتر شریعتی، نگاهی دارد به گوشه‌ای از خاطرات دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران درباره کسی که به گفته او، «صاحب خدمات فراوانی نسبت به معرفی اسلام به نسل جوان است.»

***

در اواخر سال 1348، آوازۀ دکتر علی شریعتی از حسینیۀ ارشاد فراتر رفته بود و در میان جوانان به ویژه دانشجویان سراسر کشور پیچیده بود. سخنرانی‌ها و درس‌های او در حسینیۀ ارشاد تاثیر فراوانی بر جوانان داشت و سبب جذب بسیاری از آنان به دین و مذهب شده بود. حسینیۀ ارشاد کانون تبلیغی بسیار خوبی بود که در اوایل کار آن، شهید مطهری فعالیت زیادی در آنجا داشت و روحانیون زیادی برای سخنرانی به آن مرکز دعوت می‌شدند. در سال 1348، یک بار که به حسینیه رفته بودم، دیدم آیت‌الله ناصر مکارم دربارۀ فلسفۀ حج سخنرانی دارد. در همان سال در یک نوبت دیگر که به حسینیۀ ارشاد رفتم، علامه مطهری سخنرانی داشت. ولی کم‌کم حسینیه به صورت پایگاه مرحوم شریعتی درآمد و سخنرانی روحانیون در آنجا به حداقل رسید. دکتر شریعتی برای سخنرانی‌های خود عناوین جذابی انتخاب می‌کرد و تحلیل نوینی دربارۀ مسایل اجتماعی – سیاسی اسلام و تشیع از دیدگاه جامعه‌شناسی ارائه می‌داد که در جذاب جوانان موثر بود.

جریان حسینیۀ ارشاد و سخنرانی‌های مرحوم شریعتی از سال 1348 به بعد، در طرح فرهنگ و تاریخ اسلام با بیان جدید و طرح مسائل اجتماعی اسلام از دیدگاه‌های جدید، نشاطی را در میان نسل جوان و دانشجویان به وجود آورده بود. دکتر شریعتی با بیان جذاب و تعبیرات جدید و طرح مسائل اسلامی از زاویۀ جدید باعث شده بود که جوانان سخنرانی چند ساعتۀ او را با اشتیاق استماع کنند. کتاب‌های وی در دانشگاه در میان جوانان دست به دست می‌گشت؛ به گونه‌ای که گروه‌های طرفدار افکار مارکسیستی را به شدت نگران و دکان آنان را بسیار کم رونق کرده بود. این جریان را از یک دیدگاه می‌توان بسیار با اهمیت تلقی نمود، زیرا پس از سال 1343 که امام در ایران نبودند و میان رهبری نهضت و مردم تا حدودی فاصله افتاده بود، اگر جریان‌هایی مانند شریعتی نبودند، شاید نهضت در محیط دانشگاهی دچار نوعی رکود می‌شد. این جریان‌ها سبب شد که حرکت اسلامی با جوش و خروش بیشتری در جریان باشد و نیروهای جوان را بهتر جذب کند؛ لذا باید گفت جریان شریعتی، در نزدیکی بیشتر دانشگاه به انقلاب و گسترش جو مذهبی در آن بسیار موثر بود.

نسبت به مرحوم شریعتی سخنان ضد و نقیضی وجود دارد؛ عده‌ای به او تا همکار ساواک تهمت زدند و عده‌ای هم او را تحریف‌کنندۀ حقایق دین و خطری برای اسلام و روحانیت و حتی او را وهابی معرفی کردند. عده‌ای هم او را ملجا نسل جوان و عامل اصلی حرکت نهضت اسلامی در اواخر دهۀ چهل و اوایل دهۀ پنجاه می‌دانند. واقعیت این است که نسبت به مرحوم شریعتی معمولا با افراط یا تفریط قضاوت می‌شود. شریعتی فردی خوش‌ فکر، خوش ‌بیان، خوش ‌قلم و دارای مطالعات وسیعی بود و نسبتا اطلاعات خوبی در مورد تاریخ اسلام و برخی احکام اسلامی داشت. کمبود اصلی شریعتی، نداشتن مطالعات عمیق اسلامی، عدم اطلاعات از علوم حوزوی و اندک بدبینی نسبت به روحانیت بود.

در مسالۀ دکتر شریعتی، آنچه مایۀ تاسف بود، ایجاد نوعی دودستگی و اختلاف در میان مذهبی‌ها بود. بسیاری از جوانان، حامی و طرفدار و حتی شیفتۀ وی و عده‌ای از مردم متدین نیز مخالف و حتی دشمن او بودند. ساواک هم پشت پرده به این مسائل دامن می‌زد؛ چون چنین دعواها و اختلافاتی مردم را از دشمن اصلی غافل می‌کرد. امام(ره) پس از پیروزی انقلاب دربارۀ این‌گونه دعواها فرمودند: «شریعتی را پیش کشیدند، هی دامن بزن! از این‌رو تکفیر؛ از آن‌ور تمجید. هر دو طایفه غافل از اینکه کی دارد کلاه سرشان می‌گذارد! هر دو طایفه غافل. هر دو برای خدا، یعنی محرابی و منبری، و عرض می‌کنم، چیزی که اشکال می‌کرد می‌گفت که برای خدا دارد دین خدا از دست می‌رود! آن جوان چه و چه می‌گفت: نه باز هم او برای خدا، این ما را آشنا کرد به اسلام. هر دو کلاه سرتان رفته و آن‌ها نتیجه بردند و الان فکر این هستند.» (صحیفۀ امام(ره)، ج 8، ص534)

حتی بین بزرگان هم در جلسات خصوصی که بحث می‌شد، اختلاف نظر بود. مثلا در دهۀ پنجاه، یک‌بار در مشهد خدمت آیت‌الله خامنه‌ای بودم، ایشان از برخی تالیفات شریعتی به ویژه کتاب «فاطمه، فاطمه است» خیلی تعریف می‌کرد و می‌فرمود وقتی این کتاب را خواندم، به منزل مرحوم محمدتقی شریعتی (پدر دکتر شریعتی) رفتم و به ایشان برای این کتاب دکتر شریعتی تبریک گفتم. در همین ایام از شهید مطهری انتقادات بسیار تندی نسبت به مرحوم شریعتی شنیدم. ایشان در ملاقات‌های مختلف، مطالبی دربارۀ شریعتی فرمودند که علاقه‌ای به بازگو کردن آن‌ها ندارم. در همان روزها شهید بهشتی نسبت به شریعتی قضاوت بینابینی داشت. بنابراین حتی بزرگان ما هم نسبت به مرحوم شریعتی نظر واحدی نداشتند. در سال 1352 که برای سخنرانی به گلپایگان رفته بودم، مرحوم آیت‌الله مشکینی که در آنجا تبعید بود، به مرحوم شریعتی خیلی اظهار علاقه می‌کرد و بسیاری از کتاب‌های ایشان را خوانده بود.

در روز درگذشت شریعتی که من در آن ایام برای ایراد سخنرانی در اصفهان بودم و بسیاری از انقلابیون معروف شهر در آن جلسه شرکت می‌کردند (از جمله آیت‌الله طاهری، آقای پرورش، صلواتی، زهتاب و دیگران)، حدود نیم ساعت راجع به مرحوم شریعتی صحبت کردم و ضمن تجلیل از خدمات ایشان به برخی از مطالب وی و شیوۀ برخورد ایشان با بعضی از بزرگان اسلام انتقاد کردم. بعد از منبر، عده‌ای از آن سخنرانی خوشحال بودند و برخی مثل آیت‌الله طاهری معتقد بودند که حق شریعتی در این سخنرانی به طور کامل ادا نشده است. معمولا در این‌گونه موارد، یک قضاوت عادلانه و دقیق آسان نیست، ولی اتهاماتی از قبیل همکاری با ساواک نمی‌تواند نسبت به مرحوم شریعتی صحت داشته باشد. گرچه نوشتن مقالاتی پیرامون مارکسیسم از طرف ایشان و چاپ آن در روزنامه‌های کثیرالانتشار آن زمان و یا عدم سختگیری ساواک نسبت به ایشان بعد از دستگیری شایعاتی را به وجود آورده بود. شریعتی در یک کلام، صاحب خدمات فراوانی نسبت به معرفی اسلام به نسل جوان است و در عین حال، مواضع و مطالب ایشان از برخی اشکالات نیز مبرا نمی‌باشد.


گفت‌وگو با شریعتی با ایما و اشاره (خاطرات عزت‌شاهی) - خبرگزاری فارس

عزت شاهی چند سالی که در زندان ساواک بود، دو ماه با چشم و دست و پای بسته به تختی بسته شده بود و روزهای بسیار سختی را سپری می کرد. در زیر بخشی از حالات و مشاهدات شاهی را در آن مدت می خوانید.

… در اینجا (جلوی راهروی بند روی تخت) که بودم از جهاتی راحت بودم و از جهاتی ناراحت. راحت بودم برای اینکه از مواجهه با آدمهای ناشی و عوضی در سلول راحت بودم، خودم بودم و خودم، و نیز چون در محل گذر و رفت و آمد بودم بسیاری از زندانیان را از زیر چشم بند می دیدم. ناراحت بودم از این نظر که واقعاً داشتم داغون می شدم، پشتم زخم شده بود، خسته شده بودم، دیگر حوصله ام سر آمده بود و … اما دلم خوش بود که آنجا هستم و بعضیها را می بینم. مثل رجوی و خوشدل و دوستان شان را که به این طرف و آن طرف می بردند. با وجود اینکه من با رجوی اختلاف داشتم ولی وقتی او شرایط مرا در اینجا می دید احترامم می گذاشت. هر وقت مرا می دید با اشاره دست می گفت موفق باشی و با دست بوسه ای نثارم می کرد. تعدادی از چپیها هم مرا آنجا دیده بودند.

گاهی بعد از ظهر روزهای جمعه می دیدم که دکتر شریعتی را به حمام می برند. نگهبانها با او خوب تا می کردند. وقتی او را از حمام برمی گرداندند، نیم ساعتی دم پله ها نگه می داشتند تا آفتاب به او بخورد. او مرا می شناخت. به این طرف و آن طرف نگاه می کرد، تا نگهبان دور می شد سری برایم تکان می داد. بعضی نگهبانها فهمیده بودند که من با وی آشنا هستم . آنها خوش طینت بودند و از قصد او را آنجا می گذاشتند و می رفتند. ما نمی توانستیم حرف بزنیم. او دستی برایم تکان می داد من هم چشم بند را با ابرو بالا و پایین می بردم و با اشاره انگشت جوابش را می دادم. می توانستم دستم را از مچ تکان دهم. یک بار او با اشاره دست پرسید کارت چیست؟ یا برای چه اینجا هستی؟ من هم انگشتم را به شکل هفت تیر در آوردم:

«کار مسلحانه». شریعتی دوباره با اشاره انگشتش پرسید: «کاری هم کرده ای؟» انگشتان را بلند کرده و به تخت زدم «بله». دستش را به دور گردنش کشید: «اعدامت می کنند؟» کمی دستم را برگرداندم: «معلوم نیست» و ...

شبها نگهبانان پتو را روی صورتم می کشیدند تا زندانیانی را که برای نظافت و تی کشیدن به آنجا می آمدند نبینم. گاهی که نگهبان، راهرو را ترک می کرد، بچه ها زنجیر پایم را می کشیدند. به این علامت که نگهبان آنجا نیست. زنجیر را تکان می دادند و می گفتند: بگو که هستی؟ من هم از زیر پتو حرف می زدم. در این مدت برخی نگهبانها که میانه شان با من خوب شده بود و متوجه این اوضاع بودند می پرسیدند: عزت! چه کسی را می خواهی تا بگوییم برای تی کشیدن بیاید. بعضی مواقع هم که بچه ها در حال تی کشیدن بودند نگهبان را صدا می کردم و می گفتم: سرکار می خواهم دستشویی بروم. آنها هم می دانستند که چه مرگم است. او هم دست و پایم را باز می کرد و می رفت. و این فرصتی بود تا در راهرو با بچه هایی که تی می کشیدند سلام علیک کنم. به آنها می فهماندم که اگر رفتند زندان به سایرین بگویند که من هنوز زنده ام. چرا که بازجوها شایع کرده بودند که من کشته شده ام. دیدن این حال و روز برای بعضیها موجب تقویت روحیه بود. می فهمیدند که اگر بخواهند، می توانند مقاومت کنند. آخر کتک، قبل از خوردن بیشتر ناراحتی دارد تا هنگام خوردن و یا بعد از آن. قبل از کتک خوردن و شکنجه شدن آدم دلهره دارد اما بعد از آن ترسش می ریزد.


شریعتی هر شب در انفرادی نماز شب می‌خواند (خاطرات جعفری اصفهانی) - خبرگزاری فارس

حجت الاسلام جعفری اصفهانی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تدوین ابراهیم عباسی منتشر شده است نقل می‌کند:

یکی از خاطرات من راجع به دکتر در زندان کمیته است. زندان کمیته، برج مانند بود که به دست سرتیپ زندی‌پور اداره می‌شد. آرایشگری آنجا بود که با زندانیان انس گرفته بود و همیشه سر صحبت را با آنها باز می‌کرد. از گرفتاری‌های آنها سئوال می‌کرد. یک روز که به آرایشگاه رفته بودم، از رفتار دکتر در این زندان برایم تعریف کرد و گفت: «شریعتی 18 ماه در سلولی که در حال حاضر شما زندانی هستید، بود. تصور ما این بود که دکتر فرد اوباشی است. در حالی که وی تا صبح بیدار می‌ماند، عبادت می‌کرد.

نماز شب می‌خواند؛ این برنامه همیشگی او بود. هیچ وقت عبوس و گرفته نمی‌شد. دوستان و آشنایانی که به ملاقات وی می آمدند، شیرینی و میوه می‌آورند؛ دکتر آنها را در وضوخانه می گذاشت تا زندانیان استفاده کنند.»


جلال‌الدین فارسی در گفت‌وگو با فارس: «شریعتی» شریعتی نمی‌شد اگر حکیمی نبود

جلال‌‌الدین فارسی نویسنده، مبارز سیاسی و متفکر انقلابی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس، در مورد ویژگی شخصیتی دکتر علی شریعتی اظهار داشت: بخش بزرگی از کتاب اسلام‌شناسی علی شریعتی مرهون اثر محمدرضا حکیمی است.

وی افزود:‌ اگر محمدرضا حکیمی نبود نه علی شریعتی به شهرتی که در حال حاضر داشت دست می‌یافت و نه حسن رحیم‌پور ازغدی به این مقام علمی می‌رسید.

نویسنده کتاب «انقلاب تکاملی اسلام» با بیان اینکه محمدرضا حکیمی اشکالات و اشتباهات علی شریعتی را با مهربانی به او تذکر می‌داد، گفت: شریعتی بسیار اقتباس‌گر بود و اگر سخنی از کسی می‌شنید هنرمندانه در قالبی نو ارائه می‌داد.

وی سپس به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: بعد از انقلاب من به استاد حکیمی گفتم که اگر علی شریعتی کتاب‌های شما را نمی‌خواند به این شهرت و تأثیرگذاری نمی‌رسید. البته آقای حکیمی نخست حرف‌هایم را باور نمی‌کرد و بعدا که مرا دید و گفت شما درست می‌گفتید.

این مبارز و نویسنده ادامه داد: استاد حکیمی تعریف می‌کرد بعد از درگذشت علی شریعتی در لندن، برای تسلای بازماندگان دیداری با خانواده مرحوم داشتم و زمان ترک خانه به خانواده وی گفتم اجازه دارم کتابخانه مرحوم را ببینم خانواده مرحوم شریعتی با روی باز استقبال کردند و آخرین کتابی که مرحوم شریعتی در حال خواندن بود را به من نشان دادند که کتابی از «برادر من» بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته دور، برادر محمد رضا حکیمی کتاب‌هایش را به انتشاراتی در مشهد می‌سپرد و مسئول انتشارات آنجا کتاب‌ها را مدت طولانی نزد خود نگه می‌داشت و برای مشاوره گرفتن کتاب را به افراد مطلع نشان می‌دادند.

نویسنده و مبارز انقلابی ادامه داد: یکی از افرادی که انتشاراتی کتاب را به او می‌داد مرحوم شریعتی بود و مرحوم شریعتی بعد از خواندن کتاب، نظرات خود را به انتشاراتی می‌داد و هم به صورت هنرمندانه در کنفرانس‌ها برای دیگران ارائه می‌داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته علی شریعتی مرد بزرگی بود امام راحل تمام آثار علی شریعتی را مطالعه کرد.


مناظره «زاویه» در سالمرگ دکتر شریعتی
خسروپناه: نگاه شریعتی به تجدد انتقادی است/ عبدالکریمی: با «شریعتیسم» مخالفم


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مناظره حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و بیژن عبدالکریمی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت سالروز وفات دکتر علی شریعتی، چهارشنبه‌شب در برنامه زاویه (مجله علوم انسانی شبکه 4 سیما) برگزار شد که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌‌خوانید.

*از شاهراه تفکر شریعتی دفاع می‌کنم

در ابتدای این بحث بیژن عبدالکریمی در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه فکری شریعتی برای جامعه امروز با شرایط موجود ایران می‌تواند در باب مدرنیته راه حلی را ارایه کند، گفت: از نظر من این سؤال ابهام دارد. شریعتی یک متفکر است و هر متفکری تفکرش از عناصر چهارگانه تشکیل شده است؛ نخست مبانی فکری، دوم آموزه‌ها، سوم روش تفکر و در نهایت بصیرت‌های بنیادین. آنچه از شریعتی می‌دانم بصیرت‌های بنیادین اوست، من از شاهراه تفکرش دفاع می‌کنم و می‌گویم شریعتی نه شریعتیسم! چرا که شریعتیسم تکرار آموزه‌های گذشته است درحالی که برای بررسی او باید از یک منظر دیگر وارد شد.

*شریعتی معلم انقلاب و تفکر آینده ما

عبدالکریمی با اشاره به اینکه در اندیشه متفکران بزرگ مباحث مختلفی نهفته و در اندیشه شریعتی نیز بصیرت بنیادینی وجود دارد که او را معلم تفکر آینده ما می‌سازد، گفت: البته او فقط معلم انقلاب ما نبود بلکه با زمان و زمانه ما بسیار فاصله داشت از منظری که می‌بینم او معلم تفکر آینده است. برای توضیح این امر باید بگویم ما اسیر دو جریان متعارض در جامعه هستیم، نخست نوگرایانی که شیفته عقلانیت مدرنند که این گروه در فضای تفکر غرب زیست می‌کنند و یک موضع ضد سنت دارند لذا مواجهه این جریان با سنت تاریخی ما توتالیتر است و می‌خواهد نظام عقلانیت را به سنت تاریخی تحمیل کند و در نهایت به مرگ سنت بیانجامد.

وی ادامه داد: گروه دوم سنت‌گرایان در معنای کلی کلمه‌اند، اینها هم به این علت که در عالم سنت زیست می‌کنند از مواجهه مناسب با عقلانیت مدرن ناتوانند و از یک تاخّر تاریخی در فهم عقلانیت مدرن و مواجه با آن رنج می‌برند این گروه می‌خواهند هر آنچه در مدرنیته هست در ساختار سنت ببرند.

عبدالکریمی تأکید کرد: من از این جهت شریعتی را معلم تفکر آینده می‌دانم که می‌گویم رهبری فکری آینده ایران از سنخ شریعتی است نه صرف نوگرایان و سنت‌گرایان، چرا که او در آثارش نحوه مواجه پدیدارشناسانه را در مواجهه با غرب در نظر دارد، مواجهه او نه از صرف شیفتگی تام است و نه نگاه ضدسنت بلکه نوع تفکر وی پدیدارشناسانه است.

* در اندیشه شریعتی تمدن و تجدد مرادف هم نیستند

به گزارش فارس، در ادامه این برنامه تلویزیونی حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به این سؤال که آیا شریعتی با مدرنیسم برخوردی منطقی و چارچوب‌مند داشته یا خیر، توضیح داد: اکنون که قرار است اندیشه‌های شریعتی به دور از تمجید و تخریب، تحلیل شود، برای پاسخ به این سؤال باید بحث را از کمی دورتر شروع کنم.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: مرحوم شریعتی بحث‌هایی به نام تاریخ تمدن دارد که از آن طریق وارد تمدن‌های گذشته و دوره شکوفایی اسلامی می‌شود و سپس به معرفی تمدن غرب و نقد آن می‌پردازد اما نکته مهم این است که وی برخلاف بسیاری از افراد، تمدن و تجدد را مترادف هم ندانسته است. وی تمدن را با بار مثبت تعریف کرده و آن را زمینه مساعد و بارآوری استعدادها دانسته و بیان کرده که جامعه متمدن زمینه فعلیت بخشیدن استعدادها را فراهم می‌کند اما تجدد را تغییر سنت‌ها و مصرف‌های گوناگون زندگی مادی و شبیه اروپایی شدن دانسته است.

*نگاه انتقادی شریعتی به سنت و مدرنیته

وی در ادامه توضیح داد: زمانی که شریعتی از ویژگی‌های جامعه غربی و فرهنگ آن سخن می‌گوید از خصوصیت اصالت قدرت، طبیعت، زندگی، نظم، مصرف، تحلیل عقلی، اصالت جامعه، خودمحوری و اومانیسم یاد می‌کند که برخی را نقد کرده و برخی را می‌پذیرد اما یکی از مهترین ویژگی‌های دنیای متجدد را مصرف‌گرایی و تولید مرتب می‌داند. اگر در یک دسته‌بندی شریعتی را در یکی از گروه‌های تجدد گرا، تجدد ستیز یا تجدد گزین قرار دهیم وی مسلما در دسته سوم قرار دارد چرا که او دربست مؤلفه‌های دنیای متجدد را نپذیرفت و آن را کامل هم رد نکرد بلکه رویکردی انتقادی بدان داشت به سنت هم البته چنین نگاهی داشت و تلاش کرد بین سنت و تجدد جمع کند. این رویکرد را به نظر من شهید مطهری و امام خمینی (ره) هم داشتند از این جهت بین شریعتی و مطهری تفاوتی نمی‌بینم البته اسلام‌شناسی و غرب‌شناسی این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی داشت. امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که باید همین نگاه گزینشی انتقادی را مبتنی بر عقلانیت داشته باشیم.

*اندیشه‌های شریعتی با مطهری فاصله دارد

بیژن عبدالکریمی در ادامه با تاکید بر اهمیت رویکرد پدیدارشناسانه در اندیشه شریعتی و توجه بر دو سنت مدرنیته و تاریخی گفت: تقلیل یکی از این دو سنت در اندیشه شریعتی اشتباه است، من برخلاف رأی حجت‌الاسلام خسروپناه معتقد نیستم که نظام معرفتی شریعتی و مطهری مانند یکدیگر باشد. اساساً سنت‌گرایان ما از برخی مسایل فهم تاریخی ندارند و عقل مدرن یا سنتی برایشان مطرح نیست چرا که نگاه تاریخی ندارند و به شدت تحت تأثیر نگاه ارسطو هستند. تمایز بین عقل مدرن و سنتی نیازمند دانستن نگرش تاریخی است.

وی در نقد مسأله سنت و تجدد در اندیشه شریعتی گفت: همه پدیده‌ها و اندیشه‌ها ذو ابعادند و لایه‌های متعدد و سیال دارند، لذا نمی‌توان صورت‌بندی‌های متعددی از آنها ارایه داد. در یک دوره ممکن است اندیشه یک متفکر را یک جور تفسیر کنیم و در دوره دیگر، طور دیگری. در نهایت نمی‌توان پدیدارها و تفکر یک متفکر را تحت مقوله‌های ثابت قرار داد، مثلا بیان کرد که وی سنت‌گرا یا مدرنیسم است و این قرار نگرفتن در یک طیف خاص نقیصه‌ای بر اندیشه متفکر نیست.

*پرسش درباره سنتی یا مدرنیته بودن شریعتی، دقیق نیست

عبدالکریمی در پاسخ به این سؤال که آیا اندیشه شریعتی نظام‌مند است یا خیر و او مواجهه درستی با سنت یا مدرنیته داشته یا اینکه مواجهتش تقلیدی بوده، توضیح داد: همانطور که گفتم این پرسش دقیق نیست و برخاسته از یک روح ایدئولوژیک است. به این معنا براساس دو تقسیم‌بندی و جریان فکری شیفتگان مدرنیته و علاقه‌مندان سنت این دو جریان علاوه بر تعارض از یک منطق واحد تعبیت می‌کنند اینها در این امر مشترکند و امکان سومی برای مواجهه سنت و مدرنیته قایل نیستند به معنای دیگر هم نوگرایان و هم سنت‌گرایان معتقدند که دو امکان فقط دارند بنابراین هر تفکری که بکوشد این دو را کنار هم قرار دهد، بی‌نتیجه است.

*شریعتی یک منظومه فکری داشت و قطعا پراکنده‌گو نیست/ او نه رئالیست است نه ایده‌آلیست

در ادامه بحث حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به سخنان عبدالکریمی گفت: قطعاً شریعتی یک منظومه فکری داشته است، او شخصیت پراکنده‌گویی نبود. درست است که وی ادیب بوده اما نمی‌توان گفت که یک شخصیت رمانتیک داشته بلکه متفکری با اندیشه‌های نظام‌مند است.اما خواهش می‌کنم که شریعتی را در قالب‌های غربی قرار ندهیم او نه پیرو مدرنیسم است نه پست‌مدرن کما اینکه خودش می‌گوید نه رئالیست است نه ایده‌آلیست، حتی من با تعبیر پدیدارشناسانه از اندیشه شریعتی موافق نیستم، او پدیدارشناس نیست چرا که پدیدارشناسی بار معنایی دارد که در اندیشه افرادی چون هوسرل می‌گنجد، وی کانتی و هایدگری هم نیست. ضمناً من بیان نکردم که امثال استاد مطهری در دل اصلاح سنت و نقد مدرن با شریعتی مشترک هستند بلکه گفتم در یک جهت مشترک بودند اما روش‌هایشان متفاوت است!

وی با تاکید براینکه شریعتی با هر دو عقلانیت فلسفه یونان و مدرن مخالف است، افزود: او معتقد به یک عقلانیت تجربی و استقرایی در کنار وحی است گاهی از بینش قرآنی بهره‌مند می‌شود و آن‌را مبتنی بر روش استقرایی می‌داند. برخی فکر می‌کنند که غربی که دین را کنار گذاشته، رشد کرده است. خیر، اینطور نیست علت عقب‌ماندگی قرون وسطی این بود که مسیحیت، یونان‌زده و آخرت‌گرا شده بود اما پس از آن منطقشان تجدید شد.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: شریعتی می‌گوید که در دوره شکوفایی تمدن اسلامی متفکران ما تمدن‌های مختلف را جمع کرده و یک تمدن جدید ساختند که در آن به دنیا و آخرت توجه نشان دادند بنابراین امروز ما نیز باید با توجه به تقویت عقلانیت تجربی و توجه به وحی و بینش قرآنی به این سمت حرکت کنیم.

* در اندیشه شریعتی خودِ پدیدارها سخن می‌گویند

به گزارش فارس، عبدالکریمی در ادامه با تأکید بر نظر خود درباره اهمیت دیدگاه پدیدارشناسانه در اندیشه شریعتی گفت: این نوع دیدگاه مبتنی بر چارچوب‌های هوسرل نیست بلکه به پدیدارشناسی به معنای عام و وصف ذاتی تفکر تأکید دارد. مراد این است که شریعتی پدیدارها را سرکوب نکرد و اجازه داد خود آنها سخن بگویند بنابراین تفسیر کج و مأوجی از پدیدارها ارایه نداد، چه درباره سنت تاریخی و چه عقل مدرن! او یک روش توتالیتر، تحمیلی و استبدادی ندارد که نظام اپیستمیک برگزیده خود را تحمیل کند، چرا که حتی ممکن است این دیدگاه را یک روستایی بی سواد داشته باشد اما یک فاضل فلسفی خیر!

* آنچه شریعتی را شریعتی می‌کند، دیالکتیک بین عقلانیت مدرن و سنت تاریخی است

وی درباره اینکه آیا در تفکر شریعتی بین سنت و مدرنیته انسجام وجود داشته یا خیر، گفت: اگر قرار است یا مطلق «عقلانیت مدرن» را قبول کنیم یا «سنت تاریخی» را، باید بگویم که در سنت تاریخی خود ما نیز در قرن دوم که با متافیزیک یونان مواجه شدیم یک گروه در برابر آن موضع گرفتند و یک گروه آن را پذیرفتند. عدم انسجام در اندیشه شریعتی عین هویت تاریخی ماست به این معنا که در سنت ماست که ایرانی با توجه به فرهنگ و تاریخش تمام و کمال به عقلانیت مدرن تن ندهد و به سنت خود وفادار باشد اگر بخواهیم بین سنت و مدرنیته شریعتی جمع ایجاد کنیم اصلا صورت مسأله را نفهمیده‌ایم آیا اصلا حل این تعارض بین سنت و مدرنیته در حد و قامت بشری است؟

وی در ادامه افزود: اگر عظمت این سؤال را که دستگاه فکری شریعتی به سنت نزدیک‌تر است یا مدرنیته بفهمیم قطعاً جواب‌هایمان دم دستی نخواهد بود. شریعتی یکی از معاصران فرهنگی ماست که می‌توانیم او را بازخوانی کنیم آنچه شریعتی را شریعتی می‌کند دیالکتیک بین عقلانیت مدرن و سنت تاریخی است، این را در کمتر متفکری در حوزه تفکر جهان اسلام مشاهده می کنیم.

عبدالکریمی ادامه داد: در پاسخ به این سخن حجت‌الاسلام خسروپناه مبنی بر اینکه شریعتی در مواجه مدرنیته به عقلانیت تجربی و قبول قرآن و روایات روی آورده می‌گویم که با این نظر موافق نیستم که شریعتی به یک نظام نظری کاملا آگاهانه براساس مبانی انسان‌شناسانه اپیستمولوژی روی آورده بلکه او وصفی به ما نشان داد مبتنی بر گشودگی به جهان هستی، این مواجهه‌ با جریانی است که مدعی ایجاد علوم انسانی اسلامی و محدود کردن علوم است و می‌گوید که این علوم ذاتاً غربی‌اند.

* تصویر شریعتی از مدرنیته و سنت دقیق نیست

حجت‌الاسلام خسروپناه در پایان بحث با اشاره به اینکه اکنون در سال 92 هستیم و شریعتی در سال 56 از دنیا رفته است، گفت: درباره اینکه تصویر شریعتی از مدرنیته و سنت دقیق بود یا خیر باید بگوییم که خیر. چرا که علم مرتباً تغییر می‌کند آنچه در گذشته دقیق بوده اکنون نیست با این حال من اعتقاد ندارم که او سنتزی نداشت و سکوت کرد، ابداً! شاید ما پاسخ‌های او را قبول نداشته باشیم.

وی در پایان افزود: شریعتی تلاش کرد یک نگاه مثبت به علوم پایه و مهندسی داشته باشد اما در مقابل نگاه منفی به علوم انسانی داشت، وی معتقد است که باید بیدار باشیم و به فرهنگ توجه بیشتری کنیم، در نهایت مهمترین نکته این است که وی به فرهنگ مدرن نقد جدی دارد و آن را مصرفی می‌داند.


تاریخ انتشار : ۰۰ / خرداد / ۱۳۹۲

منبع : سایت رسمی دکتر شریعتی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویرایش : یک بار / شروین
.
15_03_2017 . 00:29
#34
۴۰مین یادمان عروج دکترعلی شریعتی
بنام خدا

«اکنون، ما و شریعتی»، عنوانی است که برای همایش علمی در تابستان در چهلمین سالگرد عروج شریعتی انتخاب شده است. مقوله «اکنون» به زمانه و زمینه اشاره دارد و منظور از «ما» همه کسانی‌اند که دغدغهٔ مسائل زمانه خود را دارند، و همچنین آنان که از طریق امتزاج افق خود با افق شریعتی سعی در مواجهه با معضلات و مسائل زمانه خود دارند.

شریعتی متفکری چالش‌گر و نوآور بود. فکر و زندگی فکری و نیز زندگی شخصی او به پرسش کشیدن و چالش کشیدن «واقعیات» و «حقایقِ» زمانهٔ خود بود. وی اهتمام خستگی‌ناپذیری برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها و ساختن بدیل‌های توجه‌برانگیز و راه‌گشا برای جوانان و درمندانِ زمانه داشت. وی از یکسو، در پیوند با میراث فکری، و از سوی دیگر با چشم‌اندازها و راه و روشی بدیع و در خورِ زمانه و زمینهٔ خود می‌اندیشید. افقِ فکری وی در «کویریات، اجتماعیات، و اسلامیات» او متجلی است. ما نیز امروزه در اکنونِ تاریخی خود نیازمند اندیشیدن در هر سه سپهر هستیم، و میراثِ شریعتی بیش از دیگر «گفتمان‌ها»، «سرمشق‌ها»، و مکاتب، چه جهانی و چه بومی، ظرفیت به‌کارگرفته شدن برای پاسخ‌گوئی و راه‌گشائی در آنها را دارد. در عینِ‌حال، اندیشهٔ شریعتی نیاز به بازخوانی دارد تا نیاز اندیشگانیِ اکنون ما را پاسخ گوید.

رنجِ شریعتی از دردهای زمانه، امیدِ وی به آینده‌ای متفاوت، و نیز باور او به وجود ظرفیت‌های فرهنگی و انسانی ایرانی-اسلامی مقوّمات افقِ فکری وی بودند. ما اکنون از افق خویش با افق شریعتی هم‌سخن می‌شویم و در مواجهه با مسائلِ زمانه سعی در پاسخ‌گوئی به چالش‌ها به شیوه‌ای مانند شریعتی داریم.

اکنون زمانهٔ جهانی شدنِ سلطه‌گرانهٔ سرمایه‌داری و تلاشِ قدرت‌های بازدارندهٔ آدمیان از تعیینِ سرنوشت‌ خود است تا همچنان میدان عمل برای سلطه گران محفوظ ماند. در همین فضاست که پوچی، فقدانِ معنا، لذت‌جوئی و مصرف‌گرائیِ مفرط، ترویج و تهییج می‌شود و باعث به حاشیه و خفا راندنِ آزادی‌خواهی و عدالت‌جوئی شده است. «خیر، زیبایی، و حقیقت»، آرمان‌خواهی و دوستی، جایِ خود را به پروژه‌های ثروت‌اندوزی و حرص و هوس‌های خفیف و ویران‌گر داده است. ظهورِ نولیبرالیسم خشن و مفرط از سویی، و بنیادگرائیِ بی‌بنیادِ ترور و ستیزه، از دیگر سو، جهانِ اکنونِ ما را آکنده از غلبهٔ «زر و زور و تزویر» ساخته است، و لذا، دین‌گریزی از یکسو، و نیاز به معنویت و دوستی، از سوی دیگر، سیمای عالم ما را ترسیم می‌کند.

شریعتی در ادامهٔ میراثِ فکری رهائی‌بخش با شاخصهٔ ایرانی و اسلامی، با به چالش کشیدن گفتمان‌های مسلط زمانه، از «بازگشت» و ساختن «خویشتنی» نو سخن می‌گفت تا ورطهٔ تاریکِ دین‌گریزی و دیگرستیزی را تبدیل به چشم‌اندازی برای دریافتِ «معنایِ بودن» و «یافتنِ خویشتن» نماید. وی در این‌راه با رنجبرانِ زمانه همراه شد و خود رنج بسیار برد.

تخطئه و متهم‌شدن را شریعتی در زمانهٔ خویش بسیار تجربه و تحمل کرد، اما نگذاشت آنچه دیگران برای خاموشی وی می‌کردند مانع تفکر و طی طریقِ رهائی‌بخش وی شود. این خود وجهِ بارزی از نوع خاصِ «گفتار» شریعتی است. امروزه، هنوز برخی بدون خواندن شریعتی و صرفا با شنیده‌های خود در دالان‌های تاریک قصد و خواستِ مغرضانه و سوداگرانه و تریبون‌های پرطمطراق و کین‌توزانهٔ خود، حکم برخطابودن و بلاموضوع بودنِ اندیشهٔ او می‌دهند، و جز عباراتی از زرادخانه‌های تبلیغاتیِ صاحبانِ ثروت و قدرت ره‌آورد دیگری برای مخاطبان ندارند!

اکنون در همین فضا، کسانی از اهلِ اندیشه و دغدغه گردهم ‌آمده‌اند تا، به ‌تعبیرِ حکیمِ فردوسی که «تواند کسی اینسخنبازداشت، چنان کاو گذارد بباید گذاشت»، افق‌های جدیدی را از طریقِ هم‌سخنیِ مضاعف با یکدیگر و با شریعتی بگشایند؛ و شاید که این همایش فرصتی باشد برای هم‌سخنی اصیل و آگاهی‌بخش.

سمپوزیومِ «اکنون، ما و شریعتی»، در چهلمین سالگرد هجرت دکترعلی شریعتی، در تهران برگزار می‌گردد. نحوهٔ همکاری با هیئت علمی نیز متعاقبا در صفخهٔ ویژهٔ سایتِ بنیاد شریعتی اعلام خواهد شد.

به این منظور، محورهای زیر توسطِ کمیتهٔ علمیِ همایش پیش‌نهاده شده است:

۱) تفکر «نوشریعتی»؛ شرایطِ امکانِ یک سرمشق/پارادایم؛
۲) شریعتی، بازیابی جامعه و هویت؛
۳) شریعتی، الهیاتِ رهایی‌بخش و مسئلهٔ زمانه؛
۴) شریعتی و تحولِ دوران؛
۵) شریعتی و امرِ اجتماعی؛
۶) فلسفهٔ سیاسیِ شریعتی؛
۷) شریعتی، جهانِ اسلام و نقد بنیادگرایی؛
۸) ممیزاتِ پروژهٔ شریعتی در نسبت با سایر پروژه­های «نواندیشی دینی».


http://40.drshariati.org/
.
17_06_2017 . 13:46
#35
چهلمین سالگرد دکتر علی شریعتی
مراسم ٤٠مين يادمان معلم‌مان دکتر علی شريعتي ۲۹ خرداد ماه برگزار می‌شود .

دوشنبه۲۹ خرداد ماه، دانشگاه تهران، دانشكده علوم اجتماعي، ٥ تا ٧ عصر

بزرگراه جلال آل احمد، زیر پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تالار ابن خلدون
.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان